djjdvcnd
    Hej!

    När jag loggar in på skolplatsen för att kolla mina betyg ser jag att det fattas betyg från tre olika kurser. Jag har varit närvarande på alla dessa kurser under läsåret samt gjort alla examinationer, jag har inte heller fått någon f-varning eller liknande.
    Är det inte så att alla lärare ska betygsätta den 15 juni? Vem ska jag kontakta ang. detta?
    • Anonym Kanin : Detta ska du fråga lärare, studievägledare på din skola eller rektor i respektive ordning.
    • Milla : Tack för kommentaren.
    • Anna : Det finns ingen reglerad exakt tidpunkt för när betyg ska sättas. _var god läs även mitt svar /nedan/.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Har lärare sagt till dig vilka betyg de satt på dig? I så fall är det ngt tekniskt fel i systemet... ang. Datum betyg måste sättas, så beror det på... går inte att ge ett generellt helomfattande svar.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej igen,
    vi fick nu svar från Skolverket; var god läs nedan:

     "Det finns ingen reglerad exakt tidpunkt för när betyg ska sättas. Varje skola bör själva ha rutiner och riktlinjer för vilket datum som ska anges.

    I skollagen står att betyg sättas på varje avslutad kurs vilket sker när undervisningen upphör. Skolverket har i de allmänna råden med kommentarer om bedömning och betygssättning i gymnasieskolan tydliggjort att betyg i en kurs ska sättas när undervisningstiden upphör och betygssättningen ska ske i anslutning till den tidpunkten. Samma bedömning framgår av Skolinspektionens praxis.

    Länktips - Allmänna råd för bedömning och betygssättning i gymnasieskolan: skolverket.se/publikationer. "

    Med vänlig hälsning
    ANNA