Ellie
    Hej

    Jag vill söka om gymnasium detta år, då jag tidigare hoppat av på grund av sjukdom. Enligt information jag fått innan ska jag kontakta min kommuns SYV angående detta, men nu har jag mailat SYV i min kommun två gånger utan svar. Kanske har jag råkat få tag på fel mail eller liknande, men jag har mailat till den mailen som står som kontaktinformation till SYV på kommunens officiella sida. Jag vill också påpeka att det är över en månad mellan mailen, så jag har gett henne tid att svara.

    Vad gör jag nu? Vart ska jag vända mig? Det är ju lite tidspress om jag ska kunna söka i tid. Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellie,

    om man vill söka till gymnasiet i Kalmars län, är det Gymnasieantagningen-kalmarsunds-gymnasieforbund som man kan få hjälp av. Deras e-post är [email protected] och tel.nr 0480-45 15 07

    För att kunna göra ansökan till gymnasiet, behöver du inloggningsuppgifter till Hemsida för gymnasieval som i Kalmars län är www.gyf.se och sista dag att göra ansökan blir 15 maj 2019, det är alltså ännu mycket gott om tid.
    Men kontakta gymnasieantagningskansliet (uppgifter finns ovan) redan nu för att få inloggning till hemsidan för gymnasieval.

    För övrigt, så kan du som är 19 år även söka till folkhögskolorna.
    Hjälp med sysselsättnings-åtgärder borde du kunna få av en KAA-ansvarig i din kommun.