Mikaela
    Hej!
    Jag är snart färdigutbildad inköpare, ingår även logistik i min utbildning. Om inköpare inte passar mig har jag börjat fundera på bilförsäljaryrket. Jag tycker det verkar så kul! Vet att det fanns en utbildning till det som var på 1-1,5 år om jag minns rätt. Nu kan jag inte hitta någon sådan utbildning längre, antar att behovet är löst. Så till min fråga, kan jag söka till sådana jobb med min utbildning i grunden? Vet att kraven för bilförsäljare är väldigt varierande, vissa går bara på personlighet och andra på utbildning osv. Skulle du rekommendera att jag läser någon enstaka kurs för att bli mer kvalificerad för ett sådant jobb? Vart hittar man sådana kurser i så fall? Namn ex. Tack på förhand!
    Fantastiskt att denna sida finns!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mikaela!
    Ja, bilförsäljaryrket http://www.framtid.se/yrke/bilforsaljare kan passa väldigt bra om man är utbildad inköpare.
    Du vet redan att alla Yrkeshögskoleutbildningar hittar du på www.yhguiden.se och om det inte finns just nu, så kan det komma en ny utbildning inom kort, man får titta in på sidan då och då. Myndighet för yrkeshögskola beviljar nya utbildningar kontinuerligt.

    Jag tycker att det bästa du kan göra (som är mest effektivt) är att du tar kontakt med några arbetsgivare, där du senare vill arbeta och frågar dem - vad de önskar att du går för en kurs och du kan samtidigt fråga om du kan få praktikplats eller deltidsanställning eller behovsanställning eller bli lärling hos dem. Om de inte kan betala lärlingslön, så kanske Arbetsförmedlingen kan betala aktivitetsstöd för dig under lärlingstiden.

    Du kan också söka jobb som Bilförsäljare med den utbildningen som du redan har. Du får introduktion och vidareutbildning på arbetsplatsen.

    Här finns det en annons om att Inköpare (Bil) sökes: http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016.html?url=-123388378%2FNy%2FPlatsannonser%2FVisaPlatsannonser.aspx%3Fids%3D2821636&sv.url=12.38a41afd11d99fbdb65800021 se om det är av intresse för dig.

    I platsbanken hittar jag nu 16 annonser + den där ovan , som kan vara av intresse för dig http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb.html?url=-123388378/Ny/SokPlatsannonser/SokPlatsannonser.aspx?q=s(sn(bilf%25c3%25b6rs%25c3%25a4ljare)utl(1))

    Sök jobb som bilförsäljare och samtidigt fråga arbetsgivare vilken kurs de önskar att du går och sök praktik och/eller lärlingsanställning - allt på en gång! Och lycka till!
    Jag håller tummarna för dig!
    ANNA