Matilda
    Jag har bott utomlands i 5 år, men det var senast 2005 då jag studerade på svensk skola. Idag är jag 21 år och har betyg från grundskolan i utlandet (3 olika länder).

    Det betyder att jag inte har något betyg i Svenska, men också att jag inte har Svenska betyg på några av ämnena här i Sverige. Det gör det svårt att se vart exakt jag ligger.

    Jag är orolig då jag gått in på en kurs i samhällskunskap 1b i Gymnasienivå, men det har så många saker jag inte vet vad jag skall göra.

    Finns det något inplaceringstest för grundämnena? Det vill säga naturvetenskap, samhällskunskap, Svenska, Engelska och Matte.

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda!
    Det är på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du bör fråga efter möjlighet att testa dig i olika ämnen. Så vitt vi vet, finns sådana "test" i första hand för svenska (alternativt "svenska som andraspråk"), engelska och matematik.

    Om man som vuxen (över 20 år) har kunskaper motsvarande åk 9 i svensk grundskola i Svenska (alt. SAS), engelska och matematik - anses man ha Grundskolekompetens.

    Man brukar inte göra någon test i t.ex. Samhällskunskap eller Naturvetenskap. Det är i så fall slutproven i åk9 i grundskolan som du skulle kunna göra - men Komvux kan säga att det inte behövs <eftersom det är "standard" i Sverige att man enbart kräver godkända betyg bara i svenska, engelska och matte>.

    I Matematik kan du göra egna "test" på www.matteboken.se. Se om du klarar alla uppgifter i åk9 matte. Gör du det, då har du kunskaper i matematik som motsvarar grundskola.

    Att du inte kan de sakerna som står i boken "Samhällskunskap 1b" kan jag förstå och det kanske så det ska vara också. Du ska ju lära dig det som står i boken och inte kunna sedan innan. Om det känns svårt och du saknar FÖRKUNSKAPER då kan du kanske låna "Samhällskunskap grund" - åk 7, 8 och 9 i grundskolan på biblioteket - och läsa i de böckerna först och i gymnasiesamhällskunskaps-boken sen.

    Jag råder dig också prata med din lärare i Samhällskunskap 1b. Berätta om din situation och dina svårigheter och hör vad läraren har för förslag på lösningar.

    Vad vill du använda dina betyg till? Vill du studera vidare och i så fall till vilket yrke? Om du i stället vill söka jobb så snart som möjligt - vilket jobb?
    Detta frågar jag för att kunna ge dig bättre svar på din fråga. Det kanske finns någon annan lösning eller annat sätt att tänka.
    Om du berättar mer om dina framtida planer, kan vi troligtvis ge dig mer hjälp.

    Hälsningar
    Mikael SYV