Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Lisa!

    Utbildningar inom det område som du är intresserad av kan finnas på yrkeshögskola och på folkhögskola.

    På Folkhögskolan hittade jag en 2 årig eftergymnasial utbildning på Sverigefinska-folkhogskolan i Haparanda och inom Yrkeshögskolan - utbildning till Butikskommunikatör.

    Både till folkhögskoleutbildning & till en yrkeshögskoleutbildning är behörighetskraven "gymnasiekompetens" + till yrkeshögskola krävs det minst 3 månaders arbetslivserfarenhet från arbete i butik (på minst halvtid). Det går, alltså, bra att läsa ett valfritt gymnasieprogram och bli behörig till de utbildningar.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare