Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma, är det yrket Butikskommunikatör >> eller Inredningsarkitekt >> som du är mest intresserad av?

    Utbildningsutbud inom högskola/universitet - för utbildningar med start våren 2019 - fastställs till 15 sept 2018.
    Vad som finns inom yrkeshögskola - se www.yhguiden.se och nya yh-utbildningar kommer att publiceras i februari 2019. Det har tidigare funnits yrkeshögskoleutbildningar till Butikskommunikatör; just nu finns det inte några sådana... men vi får hoppas att de kommer att starta i den närmsta framtiden. Även om det inte är exakt det du efterfrågar, kika ändå på https://www.yhguiden.se/utbildning/malmo-yrkeshogskola/content-producer och https://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/forpackningsutvecklare-designer samt https://www.yhguiden.se/utbildning/brobygrafiska-utbildning/forpackningsdesigner och även - https://www.yhguiden.se/utbildning/stockholms-tillskaerarakademi/monsterkonstruktor-200yh

    ****************
    Det kan inte uteslutas att passande utbildningar kan finnas inom folkhögskola. Ex. https://www.folkhogskola.nu/sok-skolor/Skane-lan/Ostra-Grevie-folkhogskola/Kurser/2018ht/grafisk-design---visuell-kommunikation---yrkesutbildning/ Sök på www.folkhogskola.nu eller kontakta folkhögskolornas gemensam infotjänst för hjälp att hitta passande utbildningar inom folkhögskole-utbildningsformen (det finns idag 155 folkhögskolor i Sverige). Ansökningsperiod till folkhögskolorna brukar vara på våren - till start aug/sept.

    Det finns olika vägar att gå för att bli inredningsarkitekt, t.ex kan man läsa kandidatprogrammet (3 år på heltid) och sedan även masterprogrammet (2 år på heltid) i Inredningsarkitektur & möbelsesignKonstfacket, som är en konstnärlig högskola i Stockholm.

    Alternativt kan man läsa på Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK) i Göteborg, där det finns en bred designutbildning med möjlighet att inrikta studierna mot rumsgestaltning och därigenom bli inredningsarkitekt.

    Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan, inom KKU, konst & kulturutbildningar, och hos privata utbildningsanordnare (där man själv betalar för sin utbildning och ofta samtidigt inte har rätt till Studiemedel från CSN; vi råder därför att noga kontrollera alla villkor innan man anmäler sig till en privat skola, för att i vissa fall måste man betala anmälningsavgift, som man sedan inte får tillbaka, även om man blir förhindrad i att utnyttja sin utbildningsplats).

    Relevanta KKU - se konstkulturutbildning.se/Sök - men hittar tyvärr ingen utbildning i Skåne.

    • : Hej, nej. Det var inredningsartitekt som jag ville ta reda på om det finns utbildning till detta förlagd i Skåne?
    • Julia : Hittar tyvärr ingen relevant utbildning i Skåne... :(