Nara
    Hej, kvittar det vilken inriktning man väljer på gymnasiet för att kunna studera juristprogrammet efteråt? Alltså, om jag väljer media eller beteende, kan jag fortfarande studera till jurist efteråt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Shakita, så som behörighet ser ut idag så kräver Juristprogrammet på högskoIa/universitet - godkända betyg i SamhäIIskunskap 1b och Historia 1b och de kurser Iäses som obIigatoriska kurser på samtIiga inriktning på SamhäIIsvet.programmet, därför speIar det för behörighet ingen roII.

    PersonIigen tycker jag att i faII man är intresserad av Juridik, kan det vara roIigt att redan på gymnasiet börja Iäsa Juridik och det kan man i första hand göra på Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik. Även på Ekonomipr.inriktnin "ekonomi" Iäser man Iite juridik.

    Du som är intresserad av Juridik - se info om yrken - ParaIegaI>>, KriminaItekniker>>, BaIIistiker, Företagsjurist>> och KriminoIog>>.

    VänIigen

    JuIia SYV