Anton
    Hej,

    Jag går i årskurs 1 på IT-gymnasiet i Göteborg och har valt inriktning för tvåan, men jag är fortfarande osäker på mitt val.

    Följande inriktningar är intressanta för mig;

    PROGRAMFÖRDJUPNING: NATUR
    Biologi 1
    Fysik 2
    Matematik 4
    Kemi 2

    PROGRAMFÖRDJUPNING: CIVIL
    Fysik 2
    Gränssnittsdesign
    Matematik 4
    Webbserverprogrammering 1

    Jag har alltid tyckt att det är intressant att lära mig om hur världen fungerar, därför är kurserna i naturinriktningen tilltalande, men däremot finns det inget intresse att bli apotekare/doktor/biolog etc. Jag vet också att jag hade kunnat prestera bra i kurserna även om det förmodligen hade blivit mer intensivt plugg.

    Jag har väldigt lite erfarenhet av vad Webbserverprogrammering och Gränssnittsdesign faktiskt är, men från det jag har läst online så verkar dem främst handla om att designa snygga webbplatser respektive att skapa applikationer för att bygga webbplatser. Det låter roligt även om jag inte har någon erfarenhet bakom mig. Tydligen ska det vara bra om man vill bli t. ex arkitekt vilket låter tilltalande, men jag är inte alls säker på om det kommer att bli roligt samt om jag kommer kunna prestera i kurserna.

    Sammanfattningsvis tycker jag att naturfördjupningen förmodligen kommer bli roligare, men jag ser i nuläget inget intresse för något yrke som fördjupningen möjliggör. Civilinriktningen blir förmodligen enklare och jag ser en viss användbarhet med den för yrket, men är orolig att inriktningen blir långtråkig.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton,
    är du säker på att du kan fortfarande ändra ditt val av inriktning?
    Om undervisningsgrupperna är redan bestämda - så kanske val ej längre finns utan du måste i så fall gå den inriktning som du valde förut. börja med att fråga på din skola (är därför mitt råd) om det finns mening i att fortsätta fundera på val av inriktningen.

    Vidare tänker jag också på att i fall du efter gymnasiet vill komma in på någon utbildning som kräver Naturkunskap 2 för behörighet - ex. arbetsterapeut-, fysioterapeut-, sjuksköterskeprogrammet, blir du inte behörig till dem utan godkänt betyg i "kombinationen av kurserna BIOLOGI 1, fysik 1a och kemi 1".