Mats

    Min son tar sin IB examen om ett par månader. Har sökt in till högskolan men just fått reda på att vårens tisus test ställts in och att nästa test först kommer att hållas i nov. Kan han få motsvarande svenska behörighet på något annat sätt? Tiden är för kort för att läsa Svenska 2 och 3. Är han på grund av de inställda provet diskvalificerad för intagning i höst eller finns det någon annan lösning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej  Mats,
    om högskoleutbildning ges på engelska (unvervisningsspråk blir Engelska) då kan han bli behörig med Diplomet från IB, utan att behöva påvisa att han kan tillräckligt mycket svenska.
    Även yrkeshögskoleutbildningar är inte "uteslutade" - bl.a p g a yrkeshögskola kan ta in obehöriga.
    ***
    Om "hans" högskoleutbildning ges på svenska, då kanske det just nu inte finns ngn lösning ... ingen var ju beredd på "corona-situationen", så många drabbas av den på olika sätt.

    Du/ni får gärna höra med Antagningsgruppen på det lärosäte dit din son vill söka.
    Du får också gärna återkomma och berätta för oss om ngn annan lösning "dyker upp". Vi blev också "tagna på sängen" av "corona-situationen" och har tyvärr inte alla svar.
    Vänligen
    ANNA