Sofia

    Jag har fulla betyg från ettan, godkänt i det mesta i tvåan men i trean är jag helt F-ad. Jag förstår att ni inte kan se in i framtiden men är det överhuvudtaget ens möjligt för mig att komma in på lärarutbildningen med "endast" grundläggande behörighet? Jag har ju fler ämnen att räkna till men t.ex i trean läste jag ju varken sociologi eller psykologin. Måste jag läsa upp dom också för att kunna söka en utbildning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Sofia,
    lärare kan bli behöriga i många olika ämnen och på diverse nivåer - från lågstadiet till gymnasiet och det är stor skillnad vilken Särskild behörighet som kan krävas för olika typer av lärarutbildningar, men
    för alla utb.på högskolenivå i Sverige måste man alltid ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. det kan man uppnå genom examensbevis, genom Omdöme från en folkhögskola eller genom Reell kompetens: om du från det att du fyllde 19 år arbetade i minst 3 år på minst halvtid + har några godkända gymnasiebetyg, kan du mycket väl ha grundläggande behörighet. Sedan, Särskild behörighet är det frågan om du vill bli lärare i Matematik? i Idrott? i Musik? i Språk eller vilken sort lärare du vill bli?
    Kika bl.a på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg

    Alltså, för en högskoleutbildning måste man i Sverige alltid ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET + många utbildningar kräver också Särskild behörighet, t.ex vill man bli lärare i Matematik, måste man ha godkänt betyg i en gymnasiekurs Matematik 4 och vill man bli Lärare i Samhällskunskap - godkänt betyg i Samhällskunskap 2, och för lärare i Idrott - godkänt betyg i idrott och hälsa 1 (och ibland också i idrott och hälsa 2) eller så kan man skippa kravet på betyg i Idrott och hälsa om man har Intyg från Idrottsföreningen att man har varit aktiv inom sin idrott...

    Vill du komma in på ett lärarprogram, kan du uppsöka en studievägledare på den lärarhögskolan som du vill komma in på; då kan ni tillsammans reda ut vad du behöver komplettera med för att bli behörig; sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. För konkurrens kan du göra Högskoleprovet.