Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    datum för när gymnasieantagningen är klar i olika län, kan du se här>>>
    Det är tidigast strax efter midsommar, dvs sista veckan i juni - som man kan få besked om vart man kom in på gymnasiet. I de flesta län är det sista veckan i juni, eller 30 juni eller första veckan i juli, t.ex 4 juli.

    Anledning till varför beskedet kommer så "sent" är att betygen för vårterminen i åk9 sätts under första veckan i juni, sedan ska det kontrolleras och kollas och dubbelkollas - så att ingen får felaktigt Antagningsbesked.

    Blir man ställd i Reserv, kan det dröja till i "värsta fall" (dvs som längst) fram till slutet på september - tills man definitivt vet om man om in eller ej.

    En annan fråga som du stället handlar om, tror jag, val av eftergymnasiala utbildningar.

    Det finns en stor mängd olika gymnasiala utbildningar - och det är olika datum som gäller, när man får besked. T.ex inom yrkeshögskolan, där varje utbildningsanordnare gör egen antagning, kan det vara olika datum då Antagningsbesked lämnas ut.

    Blir man Antagen direkt, får man veta det i början eller mitten på juli, men ställs man i reserv, kan det dröja flera veckor in på terminen, innan man får besked.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare