Carl

    Hej, jag funderar på att söka teknisk-naturvetenskapligt basår på Linköpings universitet och I förkunskapskraven som är listade är följande: "Grundläggande behörighet på grundnivå samt Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B" Jag undrar då vad som specifikt menas "Grundläggande behörighet på grundnivå"

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carl,
    om du får Examensbevis från gymnasiets högskoeförberedande program - så kommer du att ha "grundläggande behörighet". Högskoleutbildningar på "grundnivå" är det dem som ej kräver tidigare högskolestudier (jämför: utbildningar på Avancerad nivå, master- och magisterprogram eller "senare del av programmet" - dvs där för behörighet krävs det tidigare godkända Högskolestudier).

    Varför lärosätet valde att specifikt skriva "på grundnivå" - är troligtvis för att studier på basåret är egentligen "förutbildning", ej högskoleutbildning i en egentlig mening och många tror därför att Grundläggande behörighet till högskolestudier kanske inte krävs, men det Krävs (trots att basår är För-utbildning).

    • : Tack för svaret! Jag gick ut gymnasiet med studiebevis då jag inte hade tillräckligt många kurser godkända. Är det fortfarande möjligt att söka basår med studiebevis eller måste man ha examensbevis?
    • Mikael : Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Du behöver Examensbevis. Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du har olika alternativ. Och du kan söka till de olika alternativen samtidigt - och se var du kommer in.
    Dock är det meningslöst att göra ansökan till basår på högskolorna/universiteten - där får du svar OBEHÖRIG.

    De alternativ du med studiebevis har är att
    - söka till komvux;
    - söka till folkhögskolorna;
    - jobba i minst 3 år på minst halvtid - för att få grundläggande behörighet på Reell kompetens.

    På Komvux kan du söka läsa kurser som du behöver för att snarast få ut ditt examensbevis ELLER göra planering så att du ej ska behöva gå basåret, utan att du på komvux läser de naturvetenskapliga kurser som du skulle ha läst på högskolans basår.

    På folkhögskolorna behöver du söka till en Allmän linje; det är där du kan få omdöme om Grundläggande behörighet. På de flesta folkhögskolorna kan även omdöme om särskild naturvetenskaplig behörighet fås.

    Länktips - Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag.