Julia
    Läser just nu bio 1, ke 1, fy 2 och ma 4 på Komvux och blir klar nu den 18 december. Pga olika anledningar så kommer jag inte få godkänt på matte och fysik.
    Jag har redan ansökt om 400 poäng till VT-16 och ansökt även om CSN-bidrag. Idag har jag fått ett meddelande från de som säger att "Ditt beslut om studiemedel dröjer" och att "de poäng som skolan hittills har meddelat att du klarat är inte tillräckliga" och mycket mer.
    Vad är detta egentligen? Får jag inte söka kurser till våren pga att jag kommer få F i två ämnen nu? Och sedan står det även att om jag redan vet att mina studieresultat inte kommer att vara tillräckliga, att jag ska alltså ge en förklaring till varför, vad som har påverkat mina studieresultat, osv.
    Beror detta på att kurserna är ännu inte klara ? (Slutar den 18/12)
    Alltså jag är så shockad och förvirrad, vad vill de egentligen??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Jag förstår att det kan både bara ganska obehagligt och förvirrande när man får sådana brev med info om att du kanske (eventuellt) inte ska kunna få Studiemedel för nästa termin.
    Det är CSN som fattar beslut om Studiemedel.
    Jag ska försöka förklara hur reglerna ser ut men om alla undantag så är det så att du kontaktar CSN direkt och de får besluta om de kan bevilja undantag eller ej.

    Det är två OLIKA saker
    1. att få plats på en kurs på Komvux
    och
    2. att få studiestöd från CSN (Studiemedel). Men man kan inte få STUDIE-medel om man inte studerar, så på sätt och viss är det inte helt olika, utan har koppling till varandra.

    Alla som läser på Komvux har inte Studiemedel. Om man läser på lägre studietakt än 50% eller om man har för hög inkomst för övrigt - har man över huvudet taget inte rätt till Studiemedel.
    Sedan kräver CSN även uppvisa tillräcklig "Studieresultat" - och generella regler är att man bör uppfylla två kriterier
    1) ha fått Godkänt i minst 50% av de poängen för vilka man fick Studiemedel
    samt
    2) att man inte har mer än 200 gymnasiala poäng icke-godkända, dvs betyg IG eller F (totalt). Just 200 F brukar vara OK, men har man fler - så säger CSN "Nej" till fortsatt studiemedel fram tills att man har "tagit" tillräcklig antal godkända poäng.

    Man kan, alltså, komma in på kurserna på Komvux och läsa dem men ej få Studiemedel under sin studietid. En logisk fråga är då - hur försörjer man sig i så fall? Och svar är: det är upp till den studerande och i värsta fall kan det bli så att man måste konstatera att man inte har råd att studera, i alla fall inte just nu, utan man måste söka jobb, t.ex.

    I vissa fall kan CSN bevilja undantag och ge fortsatt bifall till Studiemedel. Om man kan skicka in Läkarintyg t.ex. eller förklara vad som har hänt som gjorde att man TILLFÄLLIGT hade svårt att uppnå gökända studieresultat, dvs att i fall "detta" inte har hänt, så skulle man ha uppnått godkända betyg.
    Exempel: dödsfall i familjen eller någon svår och oförutsedd händelse.
    Vad CSN vill är att försäkra sig om att de inte "slänger pengarna i sjön" genom att bevilja Studiemedel till de studerande som inte kommer att uppnå godkända studieresultat i framtiden. Man kanske läser på fel nivå eller fel kurser, t.ex. om någons begåvning ligger inom språk och musik, men man läser matte och kemi - eller tvärtom.

    Det är inte samhällsekonomiskt försvarsbart att betala Studiestöd till de studerande som inte uppnår godkända studieresultat. Så är det bestämt och reglerna är utformade utifrån det, dvs rent krasst:
    vill man läsa men ej får godkända betyg - får man ordna sin ekonomi på egen hand, men CSN kommer inte att hjälpa till med det.
    Studiemedel är begränsad på olika sätt:
    i antal veckor
    i vilken övrig inkomst man kan ha under studietiden
    och i att kunna uppvisa "tillräckliga studieresultat".

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Jag kan inte påverka CSN´s beslut.
    Vi på fråga SYV kan bara förklara reglerna och ge dig tips och råd och så kan vi hålla tummarna för dig, vilket vi också kommer att göra!
    ANNA

    • : Tack Anna! Förstår exakt vad du har skrivit. Ringde även CSN för säkerhets skull och de sa samma sak. Så det är "ok" för mig, så länge jag har minst 200 avklarade poäng, vilket det kommer jag ha. Tack för hjälpen, Fråga SYV är en fantastiskt bra sida, får alltid den hjälp jag behöver med ett så trevligt bemötande! :)
    • Anna : Tack Julia för dina snälla ord och för beröm! Det värmer! :) Vi strävar efter att ge bra svar med korrekt information och även att svara snabbt! Vi är glada om detta blir uppskattad!