Gadir Jawad
    Hej!
    Jag har nu tagit studenten och vill fortsätta plugga vidare men tyvär har jag inte dom betygen för att komma in på juristprogrammet. Men ja har sökt några enskilda kurser hos Umeå Universitet som handlar om juridik. Min fråga är vad kan man göra efter att man har läst klart dessa kurser, kan man plugga komvux samtidigt?
    Vilka andra sätt finns det att komma in på universitet förutom högskoleprovet?

    Tack

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du frågar om vad man kan göra efter att man har läst klart ngra fristående kurser som handlar om juridik och om man kan plugga på komvux samtidigt; du frågar också om vilka andra sätt som finns det att komma in på universietet förutom högskoleprovet.

    1. fristående kurser i juridik kan man inkludera i en kandidatexamen; sammanlagt krävs det minst 180 högskoleproäng (3 års heltidsstudier) och av dem minst 90 högskolepoäng (3 terminers studier på heltid) - i "huvudämnet".

    2. det finns inte något förbud mot att läsa på högskolan och på komvux samtidigt.

    3. komma in på ett universitet kan man i betygsgrupper; i HP-urvalsgruppen (resultat av högskoleprovet) och ibland kan vissa utbildningar öppna för "alternativt urval >>" - det får man se på utbildningens egen hemsida eller fråga studievägledare på just den aktuella utbildningen om AU-urval ska göras (det är varje högskoleutbildning som inför varje antagningsomgång som får bestämma om de ska öppna för AU >>).
    Ännu en möjlighet för just Juristprogrammet är att söka till Utvidgad juridisk introduktions kurs >> som har platsgaranti; de som i slutet av kursen uppvisar bästa resultat brukar få platsgaranti på juristprogrammet.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Du kan också, om du vill, kika på några yrkeshögskoleutbildningar:
    De här två YH har, enligt våra uppgifter, några restplatser till start i mitten av augusti - Det är Distansutbildning -

    1) https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/ip-paralegal-affarshogskolan-karlstad

    och

    2) https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare

    *********

    Den här YH https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/offentlig-upphandlare har start i mitten av jan 2018 och sista ansökningsdag är 13 nov 2017.

    Fler YH inom "juridik" kan du se här >>.