elev
    Hej!

    Det finns en elev som studerar nu SFI 3C och är forskare/professor i botten. Har studerat i Italien och jobbar på heltid på Karolinska med stamceller och så vidare på råttor. Men nu vill han arbeta med människor. Det som hindrar honom att få det jobbet är då svenska.

    Det finns stöd som jag vet som korta vägen, snabbspår och sifa men man måste ju gå via AF till korta vägen och som snabbspår, han har ju redan heltids jobb. Finns det någon lämplig sfx utbildning kanske? Känns att det är mer riktat åt specifika yrken. Sen har jag förstått att dom flesta stöden är för individer född utanför EU och det är ju ganska tråkigt.

    Har ni någon förslag där han kan läsa upp svenskan snabbt? Han är född innanför EU.
    • SYV-besökare : Folkuniversitetet erbjuder snabba kurser i svenska som man bekostar själv. Sjukvårdsvenska till exempel...
    • Anna : Kanske kan vara ett bra alternativ - http://sifa.stockholm.se/distanskurser ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,

    det är bra att eleven som läser SFI och som i grunden är forskare, har stora ambitioner. Dock är det så att alla har inte fler än 24 timmar om dygnet och det är viktigt att ha tid för vila/återhämtning. Att jobba heltid och läsa samtidigt på heltid - kan vara dåligt för hälsan. Om man blir sjuk och/eller "går in i väggen" kan man sedan ej jobba eller studera under lång tid. Det är viktigt att tänka på att inte överanstränga sig.

    En annan aspekt i språkinlärningen är det det TAR TID. Det går inte att skynda på hur mycket som helst.
    Sedan är det också så att alla har olika "talanger" och vissa lär sig språk snabbare och lättare än andra; och Olika sätt att lära sig språk på - passar olika bra till olika människor.
    Det finns exempel när folk med hög utbildning från utlandet lärde sig svenska helt på egen hand, utan att gå på SFI eller på någon annan kurs i svenska över huvudet taget och jobbar i Sverige idag.

    Exempel som jag personligen känner till väl:
    en kvinna med universitetsutbildning från ett av Östeuropeiska länder - gifte sig med en svensk man; hon var först mammaledig och läste svenska på egen hand; sedan kom hon in på en doktorandtjänst på ett svenskt universitet (utan att ha gått i skola i Sverige en enda dag, inte på SFI, inte på någon kurs i svenska över huvudet taget); hon fick sedan jobb och använder svenska dagligen i sitt jobb i Sverige. Arbetsgivaren frågade inte efter någon dokument ang. svenska språket eftersom det bevisligen är så att hon pratar och skriver mycket bra och förstår allt hon behöver förstå inom sitt jobb.

    För att jobba inom ngt. legitimationsyrke kan krävas kompletteringar på högskolenivå och i så fall kommer det att krävas betyg i SAS 3, svenska som andraspråk 3 eller att man klarar av TiSUS-test.

    Att skaffa sig kunskaper för att klara prövning i SAS 3 eller för att klara TiSUS-test kan man på egen hand (genom självstudier).
    Ang. olika kurser - det är svårt att hitta en kurs i svenska som skulle passa just "din deltagare" helt perfekt; det är många ggr bättre att läsa på egen hand (då läser man när man vill och kan ohc på det sättet som passar honom bäst).
    Med hög tidigare utbildning borde man känna till på vilket sätt som man lär sig bäst; vilket sätt som passar.
    Det är inte så att jag avråder från att gå i skola eller försöka hitta någon svensk kurs, utan jag försöker påtala att självstudier är alltid en bra komplement och ibland kan även vara en bra ersättning för lärarledd undervisning.

    Jag ska samråda med kollegorna och i fall vi hittar ngt. bra förslag ang. kurser i svenska för "din deltagare" - återkommer vi så fort vi kan.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • elev : Tack så mycket för svaret! Det var verkligen bra sagt! Tur att denna sida finns så att man kan tänka ur olika perspektiv.
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Mikael : Känner du till sidan - http://sfx.se/ ?
    • elev : Ja tack, det gör jag!
    Läs alla kommentarer