August
    Hej,
    Ett universitet jag ska söka till i Tyskland har L1 eller L2 som krav från gymnasiet. Är L1 och L2 den internationella förkortningen för Modern språk?
    • Elin : Det är inte några förkortningar som jag känner till och inte något som vi använder men om jag ska gissa så kanske det kan vara L1= förstaspråk, L2= andraspråk etc. L1 skulle då kunna vara modersmål och L2 det första främmande språk som man studerat alternativt om man menar att L1 är det första främmande språket, L2 andra främmande språket etc.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej August,
    kika gärna på teachingenglish.org.uk där man läser bl.a följande:
    "L1 is a speaker's first language. L2 is the second, L3 the third etc." Alltså, enligt förklaringen (länk ovan) är L1 = modersmål; L2 = språk som man kan bäst av alla de främmande språk som man kan... osv.
    Men du kan också fråga på den universitetet dit du vill söka vad de menar med de förkortningar som de använder. Det kan inte uteslutas att de använder lokala förkortningar som de själva kom på (men då borde det förklaras på deras webbplats vad de menar med de förkortningar som de använder - det känns rimligt i alla fall att det borde förklaras, så att folk slipper gissa).