Victoria
    Hej!
    Jag är intresserad av tre olika YH-utbildningar (Teknisk testare, Front-end utvecklare eller ux-designer) men saknar behörighet i programmering 1, kan man få behörighet genom att studera den via komvux?

    De kräver även behörighet i matte 2 (a,b,c) där jag endast fick godkänt på 2c, om jag pluggar upp det betyget kommer min chans att komma in på utbildningen öka då samt finns det andra sätt att göra sig attraktiv?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Victoria,
    du är intresserad av några yrkeshögskoleutbildningar: >> de som leder till arbete som Teknisk testare; yh som leder till yrket UX-designer; och de yh utbildningar som leder till att man kan bli Front-end utvecklare.

    Angående behörighet
    vad gäller matte så är du behörig, om det krävs matte 2a/2b/2c. Det är EN AV KURSERNA: matematik 2a eller 2b eller 2c som man ska ha godkänt betyg i. Givetvis är det bättre om man har högre betyg än E och/eller att man även har godkänt betyg i en högre matte-kurs Matematik 3b eller 3c.
    Ditt största "problem" nu är Programmering 1. Fråga på komvux i din kommun om det finns den kursen i utbudet och sök den snarast.

    Angående hur du kan göra dig mer attraktiv som sökande
    Läs noga vad varje utbildning skriver om behörighet och urval. Det är möjligt att tester/intervjuer kommer att genomföras inom antagnings-processen. Vad du själv (under alla omständigheter) kan göra är att repetera matte och bedriva självstudier - exempelvis med hjälp av www.matteboken.se (det är gratis och alla mattekurser är upplagda). Du kan då när du söker uppge att du har fördjupat dig inom matte - genom självstudier. Bra om du på komvux kan läsa matematik 3b eller 3c.

    Tips: i slutet av jan 2019 kommer nya yh och nya starter på "gamla yh" släppas ... så kika gärna i mitten på februari på www.yhguiden.se - förhoppningsvis hittar du ännu fler yrkeshögskoleutbildningar som blir av intresse för dig.
    För varje ny utbildning du söker, har du en ny chans att komma in. Och det som också är bra med just yrkeshögskoleutbildningar, - att man ej behöver prioritera "i första hand", "i andra hand", utan kan söka varje yh i första hand. Kommer man sedan på flera yh, kan man välja sen - vilken man vill gå.

    Hälsningar
    D: