Louise
    Hej!

    Vad är egentligen skillnaden mellan programinriktat val och yrkesintroduktion? Kan en elev läsa gymnasiekurser med den "vanliga" klassen som har kommit in på ett nationellt program i de båda introduktionsprogrammen eller går de i en enskild grupp där alla läser upp sina grundskolebetyg?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Louise,

    programinriktat val är en alldeles ny utibildning som ska starta till hösten 2019; exakt hur det kommer att se ut med den är ännu oklart. Tanken är dock att eleverna ska läsa ihop med "den vanliga klassen" i alla ämnen, förutom det ämnet där eleven ej ha godkänt betyg från grundskolan. enligt det svar vi fick från skolverket är det frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda den utb., och det är därför oklart på vilka skolor och hur många platser kommer finnas.

    Yrkesintro - är däremot en "gammal beprövad" utbildning; den kan erbjudas i flera olika former - både som individuellt upplägg och i grupp.

    Skillnader finns även i den Behörighet som eleven har. Till yrkesintro krävs det kunskaper i svenska motsvarande lägst årskurs 6 i grundskolan + intresse för valt yrke.
    Till Programinriktat val måste man ha rätt många godkända betyg från år9 i grundskolan.

    Hänvisning: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM

    Frågan om IM, introduktionsprogrammen, kan i olika kommuner lösas på lite olika sätt. Oftast är det "den egna kommunen", alltså där eleven är folkbokförd, som själv erbjuder platser på IM men ibland kan även köpa platser utanför den egna kommunen.
    I gymnasieantagnings-systemet kan det också se olika ut: i vissa delar av Sverige kan man "söka" IM-platserna (på vanligt sätt, som om man söker till ett nationellt program) men hos vissa gymnasieantagningskanslier kan man endast göra "intresseanmälan" eller att platserna på IM "fördelas" helt förbi gymnasieantagningssystemet.
    Det går därför inte ge ett generellt och helomfattande svar ang. söka eller läsa på IM.

    *******
    Allmänt, så är den stora skillnaden mellan Yrkesintro och Programinriktat val den att på Yrkesintro kan man efter 3 årsstudier bli Anställningsbar, även om man ej läst någon gymnasiekurs (man lär sig ett yrke och tanken är att man kan få jobb ändå, även utan gymnasiekompetens... förhoppningsvis).

    Programinriktat val är, däremot, ett program där tanken är att man ska ha en möjlighet att uppnå kraven för examensbevis: man följer ett gymnasieprogram men i det ämnet där man "ligger efter" får man extrastöd och förhoppningen är att eleven får först godkänt betyg i det ämnet, där hen låg efter och sedan läser ikapp.