Jesper
    Hej,

    Jag blir inte klok på det här med slutbetyg och hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut det. Jag har ett samlat betygsdokument utfärdat 2005-06-10 med totalt 2050 poäng. Utöver detta har jag läst Samhällskunskap A samt Engelska B på MKFC Stockholms Folkhögskola, utfärdat 2006-03-07.

    Kan jag slå ihop dessa för att få ett slutbetyg och på så sätt få grundläggande behörighet till högskola, om inte. Hur skall jag gå till väga för att studera på högskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper!

    Jag har ringt och pratat med en expert på Universitet- och högskolerådet och fick följande svar:

    beroende på exakt hur dokumentet som du fick på Folkhögskolan ser ut, så kan det hända att du har Grundläggande behörighet idag (för det måste det vara ikryssat i rutan att du uppfyller kraven för grundläggande behörighet + att Omdöme måste stå skrivet i ord "God", "Mycket god" eller "Utmärkt".) - om de två villkor är uppfyllda på dokumentet som du 2006 fick på en Folkhögskola då har du idag Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om inte de villkor är uppfyllda, har du tre olika alternativ:

    1. söka på "reell kompetens" - be att Antagning.se gör en sammantagen bedömning och de kan ev. bedöma att du kan bedömas ha Grundläggande behörighet (men då måste du göra Högskoleprovet eller om du tidigare har gjort HP, måste resultatet vara giltigt när du söker till högskola & det är i 5 år efter det att du har gjort HP); om hur du ansöker om prövning av reell kompetens läs här>>

    2. det andra alternativet är att du bokar tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och gör Planering av ett slutbetyg. Det fattas 300 poäng för dig och det tar 15 veckor på heltid att läsa in de kurserna. Tänk på att sista dagen att ta ut Slutbetyg är 1 jan2017. Det är, alltså, ganska bråttom nu.

    3. och så kan du också söka studier på Folkhögskolans allmänna linjen och du visar upp alla dina tidigare betyg där och läser kanske under våren 2016 och det kan eventuellt räcka för att Folkhögskola kan utfärda ett Omdöme som ger dig Grundläggande behörighet till högskolestudier. Och du söker i så fall i BF ("betyg från folkhögkskola") urvalsgruppen - när du söker till högskola/universitet.

    Hur länge du skulle behöva läsa på en Folkhögskola för att kunna få ett sådant omdöme, kan inte vi på Fråga SYV svara på. De kommer att göra en bedömning... att jag skrev att det räcker att du läser under våren 2016 "bara" är min gissning. Jag hoppas det räcker med resten av den här terminen, men jag kan inte garantera det.

    Du kan också chansa och söka till högskola nu innan 15 april - till hösten 2016, då kommer du att få svar "svart på vitt" om du har grundläggande behörighet eller inte.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till!

    ANNA

    P.S: se på www.yhguiden.se - om du hittar någon intressant Yrkeshögskoleutbildning, där kraven på behörighet är inte lika strikta som inom högskola/universitet. Inom Yrkeshögskola värdesätter man arbetslivserfarenhet ganska mycket och om du har jobbat i några år, är det en stor merit när du söker till yrkeshögskoleutbildningar. Man söker till varje YH separat och kan därför söka till hur många som helst samtidigt och också bli erbjuden plats på några olika YH samtidigt (och i så fall välja senare vilken/vilka platser man tackar Ja till: det finns exempel när folk läser fler än en YH samtidigt - t.ex när de är på distans eller på deltid).

    • : Hej och tack för det snabba svaret.
    • : Jag loggade precis in på antagning.se och tittade, där står det att jag har M i Engelska B Samt Samhäll A med totalt 2150 poäng (Ink dessa två M) är detta likvärdigt med grundläggande behörighet?
    • Milla : Du får kontakta Antagning.se och fråga dem, tycker jag. Det är bättre så. Det är Antagning.se som bedömer din behörighet och räknar på dina betyg. Om Antagning.se svarar att du är behörig, då är du det. Har man inte Slutbetyg (eller efter 2014 - Examensbevis), kan man inte vara helt säker för att det är just Slutbetyg, Omdöme från Folkhögskola (som är rätt utfärdat) eller Examensbevis som garanterar att man har Grundläggande behörighet.
    • Milla : Hittar du någon förklaring till vad "M" står för ? Det finns ju inget betyg "M"...
    • : Jag skall ta kontakt med både antagning.se och SYO på komvux imorgon för att reda ut begreppen. M står troligtvis för "Motsvarandebedömningar"
    • Milla : men vad motsvarar den "motsvarande bedömning" då? Det är frågan det.. :)
    • Milla : Om du söker till högskola till hösten 2016, är sista kompletteringsdag 20 juni 2016. Du kan innan dess hinna få ut Slutbetyg och göra komplettering till ansökan till högskola/universitet. De 300 gymnasiepoängen som du saknar läser du på heltid på 15 veckor. På flex och distans kan man läsa ännu snabbare. Du kanske kan göra Prövning i ett, två eller tre kurser - kanske i alla 300 poängen. Det finns stora kurser, t.ex Fysik 1a är på 150 poäng. De flesta gymnasiala kurser är på 100 p. Det är, alltså, prövningar i 3 normalstora kurser - och betyg E räcker /det är "gamla" Godkänt-betyg/.
    Läs alla kommentarer