Jakob
    Hej, jag går i 9an och ska snart börja gymnasiet och undrar om man kan få bra jobb med bra lön när man går ut gymnasiet eller måste man gå hög skola för att få det bästa jobben och den bästa lönen. Snitt lönen jag siktar på är runt 35000-40000kr före skatt. Jag vet att det kan låta konstigt att jag pratar om lön men jag tycker det är viktigt och många säger ju att vi är brist på IT tekniker i Sverige. Tack mvh Jakob!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jakob,
    vad "bra jobb" och "bra lön" är kan man tänka väldigt olika kring. IT-branschen utvecklas mycket snabbt. Nya yrken tillkommer också - ex. Drönarpilot > har ingen hört talas om för bara några få år sedan.

    Det är, alltså, omöjligt att svara på frågan om du direkt efter gymnasiet ska kunna få ett jobb med snittlönen på minst 35.000 kr/månaden före skatt. Priserna och lönerna kan också stå stilla eller växa mycket under kort period (inflation) eller t.om sjunka (deflation).

    Det är brist på IT-tekniker men inte lika stor i alla städer; sedan kan jag tänka mig att även personliga egenskaper och kontakter spelar stor roll; även att man har eller inte har körkort kan bli avgörande för möjlighet att få jobb som IT-tekniker >

    Du kommer söka jobb som IT-tekniker om 3,5 år (om du går i nian nu). Om det blir brist eller överskott på arbetssökande inom det yrket på så lång sikt, kan ingen människa veta.

    Du förbättrar dina chanser att få ett "bra jobb", om du får bra betyg på gymnasiet; skaffar dig körkort för personbil (och C-körkort, för lastbil, kan ses som en merit); söker sommarjobb och/eller extrajobb (i första hand som har med datateknik att göra på ngt. sätt, men även vilken arbetslivserfarenhet som helst är bättre än ingen) och är beredd att läsa vidare efter gymnasiet, om så skulle behövas.
    OBS! eftergymnasiala utbildningar finns inte endast på högskolenivå, men även inom andra skolformer, ex. inom yrkeshögskolan

    Vänligen
    Juliasyv