Hej Monica!
    tack för din fråga om möjlighet att jämföra löner, utbildningstid och ev arbetstillfällen mellan akademisk utbildning och yrkeshögskolans utbildningar. Det är en mycket intressant och viktig fråga men som också är rätt så komplicerad.
    Vilka yrken ska man jämföra - är utgångspunkten här. Ska man jämföra Tandsköterska (yrkeshögskoleutbildning) med Tandläkare (akademisk utbildning)? Ska man jämföra Bygglovshandläggare med Civilingenjör inom bygg? Och Lärarassistent med Lärare?  Ett antal yrken utbildar man sig i Sverige just inom yrkeshögskola, t.ex Pilot, Lokförare och Apotekstekniker.
    Ska man då jämföra Apotekstekniker med Apotekare? Båda jobbar på ett apotek (men apotekare kan jobba även på läkemedelsföretag och inom forskning) men med rätt så olika arbetsuppgifter.
    Att man skulle utbilda till mer eller mindre "samma yrke" både inom yrkeshögskola och inom högskola-universitet kan förekomma men med betoning på just "mer eller mindre" samma yrke. T.ex "Programmerare" kan man utbilda sig till inom olika skolformer och även genom självstudier (som Autodidakt) men är man Civilingenjör inom datateknik har jag svårt att tro att man har exakt samma innehåll i arbetsuppgifterna som hen som gått den här utbildningen programmerare-iphone-och-android inom yrkeshögskola.

    Att längre utbildning eller utbildning på högre nivå skulle per automatik ge högre lön, stämmer inte. När det är ofta individuell lönesättning, kan personer med samma utbildning och samma arbetsuppgifter ha löneskillnad på flera tusen kr i månaden. Det vet du säker själv.

    Kort svar på din fråga: jag anser att en sådan webbplats som skulle jämföra på det sättet som du ställer frågan (eller i alla fall som jag uppfattade din fråga) är nog omöjligt att skapa. Detta på grund av att många yrken utbildar man sig antingen inom yrkeshögskola eller så måste man ha en akademisk utbildning. Givetvis finns det yrken som t.ex Administratör som man kan få både efter gymnasiet, efter yrkeshögskola och efter universitetet, och min gissning skulle vara att hen som har gått längre utbildning skulle ha högre lön, men det behöver inte alltid stämma heller. Arbetsgivare kan värdesätta arbetslivserfarenhet och även andra meriter, som t.ex vissa språkkunskaper, att man har körkort och tillgång till egen bil - så jag blir inte mycket förvånad om det skulle visa sig att en person med akademisk utbildning och en annan person som inte ens har fullständig gymnasiekompetens har samma arbetsuppgifter och lika lön. Exempel: när Försäkringskassan anställer utredare, så önskas det att sökande har 3-årig högskoleutbildning men i "samma veva" kan personer anställas som har ofullständig gymnasieutbildning och t o m få högre lön än hen som har akademisk utbildning. Varför det? Jo, en person med lägre utbildning kan ha flerårig erfarenhet av att ha arbetat med kunder och försäkringar + den personen kan på sin nuvarande arbetsplats ha högre lön än den ingångslönen som den nya arbetsgivaren erbjuder och den sökande vägrar i så fall byta jobb om hen inte får högre ingångslön. Om den nya arbetsgivare är i behov av just den kompetensen som sökande med lägre utbildning och högre löneanspråk har, då blir det överenskommet att personen får högre lön än de övriga som anställs samtidigt. De ska då tillsammans påbörja den interna utbildningen och ska senare utföra samma arbetsuppgifter, men de har från början olika löner (hen med akademisk utbildning kan ha lägre lön).
    Det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken och jämföra dem med varandra är svårt. Även nya yrken skapas/uppstår och även yrkeskombinationer när man jobbar med både det ena och det andra, samtidigt.
    Om du hittar en webbplats på som jämför yrken och utbildningar på det sättet som du söker - var god hör av dig. Vi vill också ta del av den informationen!
    Så länge vi inte hittar en sådan webbplats, hänvisar vi till information om över 2.ooo yrken på www.framtid.se
    Information om yrkeshögskola - på www.yhguiden.se och information om akademiska utbildningar på lärosätenas gemensam webbplats: www.studera.nu