Jacob
    Jag är 16 år och jag går bygg & anläggningsprogrammet.
    Jag mår psykiskt dåligt angående praktiken på bygg, jag har märkt att jag tycker inte om snickeri och vill inte bli snickare, samtidigt som jag inte vill hoppa av skolan. Finns det någon chans att man kan ta bort praktiken och sen gå klart skolan sen söka ett annat jobb? Eller måste man ha praktik, Jag behöver hjälp... vill aldrig mer tillbaka till praktiken...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob, jag vill råda dig snarast söka kontakt med kurator. Rektor kan besluta om anpassad studiegång för dig men då får du garanterat inte ngt Examensbevis och blir inte behörig till eftergymnasiala utbildningar; samtidigt som du inte lär dig ngt. yrke "fullt ut" heller - så vad ska du göra efter gymnasiet?
    Det finns många olika lösningar och vilket av dem som är bättre att ta till i den situationen som du befinner dig i - måste ni bestämma på skolan lokalt i samråd med dina vårdnadshavare.

    En lösning skulle kunna vara att försöka byta program - hoppa in i ett annat yrkesprogram nu, på en gång, ex. HA, Handels- och admin. och här tänker jag på att om du vill inrikta dig på sälj-jobb inom byggbranschen - om du t.ex vill jobba hos återförsäljare av byggmaterial.

    Hör gärna av dig och berätta hur det går.

    vänliga hälsningar och lycka till!

    Julia SYV