Ellen

    Jag blir student i vår, men vet inte alls vad jag ska göra sen.. känns som om det finns för många val

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Ellen, jag håller med dig; det finns många val. Men det som är bra med många val är att du kan hitta det som passar just dig.

    Ngt. speciellt du tänker på? vill du läsa eller jobba och vilka yrken som tilltalar dig i första hand? Vad för program du går på gymnasiet nu?

    Kika på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Hör av dig sen och berätta hur det går!

    Hälsningar

    Peter SYV

    • : Hej Peter,
    • : Hej Peter, ja precis.. tack! Jag har många tankar, vill både kolla på att studera utomlands, och plugga i Sverige. Men jag är också sugen att ta ett sabbatsår och bara tänka om saker, känner mig ganska skoltrött och är inte så pepp på att börja plugga direkt efter studenten. Känns inte som att alla är så stödande på sabbatsår fronten dock.... :(
    • Anna : med "sabbatsår" är det ett par "problem" - inkomst? och att man kan bli lite för "bekväm" (typ lat...). :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    om du kan få jobb - vilket jobb som helst, även timmar vid behov eller deltid på flera olika ställen... - är det OK alternativ - då kommer du att ha inkomst och så är du "igång", inte blir för "bekväm". Att gå upp för att gå till skolan eller jobbet är självklart när man går utbildning eller jobbar, men är man bara "hemma" - så kan man givetvis läsa böcker, fundera mycket på viktiga saker och det är jättebra, men sen kan det bli rätt så svårt att hoppa in i "hjulet" /hamster-hjulet kallar man det för ibland/ igen och det kan bli ett stort problem.
    Vilket jobb som helst ger Arbetslivserfarenhet, kan ge värdefulla kontakter och ger också Inkomst och även "förskjuten inkomst" i form av pensionspoäng, möjlighet att få utbetalningar från Försäkringskassan om man blir sjukskriven eller föräldraledig i framtiden /sjukpenning och föräldrapenning/.

    Att studera "vad som helst" - kan också vara ett bra alternativ, om man inte gör det under för lång tid... här tänker jag på Studiemedel, som är begränsat till max 6 år på eftergymnasial nivå. Om man under en termin läser kurser på högskolenivå eller påbörjar ett program och läser en eller 2 terminer - är det OK, även om det sen visar sig att det var "fel" utbildning.
    Alltid lär man sig ngt. som man senare kan ha nytta av; och många ggr kan man ta de "poängen", om man fick godkända betyg - och sätta in dem i kandidatexamen sen eller så ser det i alla fall bra ut på CV, att man har ett antal godkända högskolepoäng.
    Under tiden man läser träffar man kursare och lärare och kan få ideer inför sin framtid. På så sätt är det inte så farligt att komma in på "fel utbildning" efter gymnasiet. :)