Mattias
    om jag har förstått gymnasiet rätt?
    Första året: generell grund (teknik)
    andra året: inriktning (informations- och medieteknik)
    tredje året: fördjupning (ingenjör)

    Kan jag komma in på exempelvis Chalmers och sedan bli ingenjör om jag har gått informations- och medieteknik? Vad för fördjupning ska jag välja?

    Ett exempel är nti:s gymnasium där de kallar fördjupningen för "engineering", det gör ofta inte andra skolor. Vad är det för fördjupning som kan likställas med denna?

    Vad är gymnasieingenjör och finns det universitetsingenjör?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mattias,
    du undrar några saker och jag ska försöka svara på dina frågor.

    Du undrar bl.a ang upplägg på Teknikprogrammet: "Första året: generell grund (teknik)
    andra året: inriktning (informations- och medieteknik)
    tredje året: fördjupning (ingenjör)", - skriver du... och mitt svar blir att upplägg - vilka kurser som läses och i vilken ordning kan i viss mån bero på just vilken gymnasieskola man går på; även på samma skola kan upplägg variera från år till år. Det finns en stor del Obligatoriska kurser som måste läsas men under vilket år på gymnasiet de läses, kan variera kraftigt, ex. Idrott och hälsa 1 kan på vissa gymnasieskolor läsas under åk2 och t om under åk3 (vilket kan t.ex bero på lärarbrist).

    Du undrar vidare: "Kan jag komma in på exempelvis Chalmers och sedan bli ingenjör om jag har gått informations- och medieteknik? Vad för fördjupning ska jag välja?" - Mitt svar blir: på Chalmers finns det inte en utbildning utan ett antal Olika; och behörighet till de olika utb. på Chalmers kan också vara Olika. Bra därför att titta exakt på den utb.på Chalmers som du är mest intresserad av. Allmänt gäller: Civilingenjörsprogrammen brukar kräva godkända betyg i Matematik 4, Kemi 1 och Fysik 2. Kemi 1 läses på alla inriktningar på Teknikprogrammet på gymnasiet, men matte 4 och fysik 2 är obligatoriska kurser endast på inrikt.Teknikverenskap. Därför, om du läser en annan inriktning än just Teknikvetenskap, välj helst att läsa Matte 4 och fysik 2.

    Du ställer också följande fråga: "...nti:s gymnasium där de kallar fördjupningen för "engineering", det gör ofta inte andra skolor. Vad är det för fördjupning som kan likställas med denna?" - och mitt svar blir att det är en perfekt fråga att ställa till personal på just den skolan, ex. när du går på öppet hus. Det finns inte generella regler om vad "profiler" och "varianter" kan heta och vilka kurser man lägger i dem; utan det kan varje gymnasieskola bestämma själv.

    Och slutlugen undrar du: "Vad är gymnasieingenjör och finns det universitetsingenjör?" och mitt svar blir på det: "Gymnasieingenjör" brukar man kallas om man tar examen från >>TE4 (eller T4) - fjärde året på tekinikprogrammet. Tar man examen från Teknikprogrammet är man behörig t om det året man fyller 22 år, söka till Fjärde året på teknikprogrammet. Var god läs på Framtid.se/yrke/gymnasieingenjör>>
    Ang. "universitetsingenjör" - så har inte jag hört just det ordet förut... Högskoleingenjör brukar man kallas om man tar examen från ett 3-årig ingenjörsprogram på högskola/universitet .... och Civilingenjör har läst 5 år på civilingenjörsprogrammet.
    Titel "ingenjör" är annars inte skyddad och vem som helst kan kalla sig för "ingenjör" om man så önskar.
    Vänligen
    Julia syv