eh
    jag vill ha estetik som inrikting, men jag är också väldigt intresserad i psykologi och mentala sjukdomar. hur gör jag då? (både gymnasiet och universitet)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Eh,
    kika gärna på framtid.se/hantverkspedagog

    "Estetik" finns i många olika sammanhang - som bild, musik, dans, inredning m.fl. Vilken av de estetiska uttryck är du mest intresserad av?

    I vilken stad söker du till gymnasiet?
    ****
    Tips: skaffa sig kunskaper och färdigheter kan man inte endast i en skola (gymnasieskola eller annan skola...) - men även på andra sätt: genom föreningar, självstudier, på Kulturskolorna, Studieförbund mm.

    Du bör kanske i första hand söka till en gymnasieskola som både erbjuder Estetiska programmet och även Samhällsvet.programmet, inriktning Beteendevetenskap - då kan du läsa på en av de utbildningar men inom individuellt val och kanske även inom programfördjupningen och/eller som U-kurser ("utökade"=extrakurser) välja kurser från en annan av de 2 utbildningarna; på så sätt kan du "kombinera" de 2 olika utbildningar. Ex. finns båda de utbildningarna på Gymnasium/cybergymnasiet-malmo