Oliwer
    Hej. Jag går i slutet av 9an just nu. Det är såhär att jag har sökt till Bygg och anläggnings programmet på Praktiska Gymnasieti Helsingborg. Och jag har alltid haft JÄTTE stora problem med mattematik från årskurs 1-9. Och jag är rädd att jag ej kommer klara mattematiken på Bygg programmet inriktning Husbyggnad. Jag vet inte vad ni tycker, om jag ska byta inriktning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Oliwer!

    Man läser samma kurs i matematik på alla yrkesprogram (och alla inriktningar på alla yrkesprogram) - det är Matematik 1a.

    Det skulle tyvärr inte hjälpa om du byter program eller inriktning för att mindre matte kan man ej läsa på gymnasiet, än Matematik 1a.

    Det är tråkigt att du har problem med matten. Jag undrar om du får hjälp på din grundskola nu? Det kan hända att du skulle behöva träffa speciallärare och få undervisning i en liten grupp eller individuellt.

    Du söker till gymnasieskola i Helsingborg och jag antar att du bor i eller nära Helsingborg och vill därför tipsa dig om en räknestuga i Helsingborg där det är gratis att få hjälp med matten. Din mattelärare kan säkert ge dig ännu fler tips.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare