Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stella,

    Inom estetiska programmet blir det Mycket svårt (i princip omöjligt) att läsa alla de kurser som krävs för behörighet till Läkarprogrammet. se i programplanen för ES>

    du behöver godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4.

    Det är endast matte 1 som läses på ES>> Matte 2, 3 och 4 kan du läsa som kurser inom Programfördjupningen.

    Fysik, Kemi och Biologi läser man inte på ES. Det är 650 gymnasiala poäng och du har bara utrymme för 200 p. inom Individuellt val. Om du t.ex läser Biologi 1 och 2 inom Individuellt val, då återstår det ännu 450 poäng att läsa inom kemi och fysik. Det är heltidsstudier under 22.5 veckor, dvs minst en hel termin på komvux på heltid.

    Du behöver alltså komplettera efter gymnasiet. Du kan givetvis fråga på din gymnasieskola om du kan läsa 450 poäng utökat, och läsa fysik 1a och 2 och kemi 1 och 2 som utökade kurser. Men för att din skola ska kunna erbjuda läsa dem måste lärare finnas som kan undervisa i de ämnen (och de brukar finnas bara om Naturvetenskapsprogrammet finns på samma gymnasieskola).

    Det kan också bli för ansträngande att läsa så mycket mer än heltid, därför rekommenderar vi att inte försöka bli behörig till läkarprogrammet på andra program än Naturvetenskapsprogrammet och Teknik.

    Efter gymnasiet kan man komplettera för behörighet på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare