Alva
    Hej, vi ska välja gymnasie snart men jag vet verkligen inte vad jag ska välja. Jag passar inte in på någon ny skola pga min sociala svårighet och ingen av linjerna som finns intresserar mig ingenting alls. Jag har ren panik då jag verkligen inte vet vad jag ska gå men mina klasskompisar vet redan. Jag äger även en ponny som jag vägrar sälja, har provat med en prao på ett naturbruksgymnasium (inriktning häst) som heter Dille men det var verkligen ingen skola för mig. Jag vill bo i en lägenhet men jag vill verkligen inte bo långt bort pga att jag har verkligen svårt med min sociala sida och står mina föräldrar väldigt nära, i jämförelse med vad någon annan ungdom/tonåring kanske gör. Vill inte heller välja något bara för att ha något att gå på då jag i sådana fall slösat bort 3 år av mitt liv. Vi har ingen syv heller som kan hjälpa oss då hon som precis blivit anställd alltid är sjuk eller har sjuka barn så därför har vi inte äns träffat henne.
    Ångest, ångest, ångest!
    Jag vet verkligen inte vad jag ska gå och detta är sjukt ångestuppfyllande!
    • Anna : Det finns ännu gott om tid. :) Vilken del av Sverige bor du i?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,

    utifrån det du berättar, kanske du vill i första hand söka till distansgymnasiet, Korr>>? Beller ra att du provgick på en gymnasieskola, men tyvärr visade det sig att det inte passade dig så bra; men då vet du det; ett negativt resultat är också ett resultat; det är därför man provgår på gymnasiet för att komma fram om det passar ... i ditt fall gjorde det inte det.
    Du kan provgå på andra utbildningar; kika också på distansalternativet.
    Annars så kanske du kan få jobb och jobba ett tag innan du söker till gymnasiet till hösten 2019 i stället? Inte lätt att få jobb när man inte har gymnasiekompetens, men kanske kan du få jobb...? Jag vill i alla fall nämna det alternativet. Det är mycket ovanligt att man direkt efter grundskolan får jobb, men om man är beredd att ta vilka arbetsuppgifter som helst och accepterar låg lön och att göra det man blir tillsagt till att göra - allt-i-allo - så kanske det går... de ex. vi känner till är att de få ungdomar som lyckades få jobb direkt efter grundskolan jobbade t.ex som pizzabud>> (i sin egen familjs företag) och en annan - som fastighetskötar-assistent i ett hyres-hus-område, efter det att han kom in på PRAO och visade sig vara mycket duktig och arbetsvillig, snabb, trevlig och inte rädd att ta an vilka arbetsuppgifter som helst.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA