Elev

    Hej, jag fick mitt första handsval och jag hade valt teknikvetenskap för att det är en bredd linje och det var nått som jag hade tänkt på sen sjuan. Under sommaren så insåg jag att jag absolut inte ville ha mitt första vals skola eller program. Jag vill istället ha medieteknik och jag kan absolut inte tänka mig att åka till den skola i tre år. sen 1 juli har jag ångrat mig mycket, blivit deprimerad. Är på semester just nu och jag kan inte njuta av det. Snälla hjälp vad ska jag göra det. Jag mår jätteilla??

    3 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Du skriver att du vill gå inriktning Info- & medieteknik på TE, men på vilken skola? Den utbildning erbjuds i Sverige på nästan två hundra olika gymnasieskolor.
    Sedan undrar jag också om det har hänt ngt speciellt som gjorde att du ändrade dig angående skola och inriktning; och varför du tror att du håller dig "fast" vid det önskemålet som du har nu (du har ändrat dig förut, så kanske du vill ändra dig igen och kanske till och med flera gånger... redan innan skolåret börjar) - och hur kan då gymnasieantagningen hantera alla elevernas önskemål, när eleverna ändrar sig ofta och ibland också "fram-och-tillbaka"?

    • Elev : Jag vill verkligen börja i Nti gymnasiet stockholm eller vartsomhelst i Stockholm kommun. Anledningen till varför jag valde teknikvetenskap var för att det var nått jag tänkte på sen sjuan och för att det var en breddare linje och jag blev också övertalad av min syskon, fast jag ville verkligen gå medieteknik. Anledningen till varför jag vill byta skola är för att skolan som jag valde ligger jättelångt bort och nu när jag tänker på min resa på vintern jag tror inte att jag kommer klara av det. Finns det nåt man kan göra åt det
    • Elev : Snälla hjälp, Jag har jätteont i hjärtat och är helt deprimerad!! Grejen är också att jag kunde ha lätt kommit om jag hade ansökt ditt från början
    • Mikael :

      Fråga SYV vill så klart hjälpa dig, men vi sköter INTE gymnasieantagningen; det är gymnasieantagningskanslierna som gör. Det är lite olika rutiner på olika gymnasieantag.kanslierna som gäller. Ofta finns det info på respektive kansliets hemsida om hur man ska göra om man vill göra "sen ansökan" eller som de i Sthms-regionen kallar det "sent ändringsval". Det är på ditt gymnasieantag.kansliets hemsida som du ska söka info som svarar på din fråga om Hur du ska gå tillväga om du vill försöka ändra ditt gymnasieval.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    i Stockholm erbjuds Inriktning Informations- och Medieteknik på teknikprogrammet på 14 olika gymnasieskolor. Vilken av dem önskar du gå på?
    Jag tänker också så här - att om du börjar läsa på teknikprogrammet på den skolan där du nu är antagen, kan möjlighet finnas att byta senare... det kan inte garanteras, men det finns ändå en chans. Det är lättare att byta från samma utbildning (i ditt fall från samma Program, teknikprogrammet) på en annan skola än att byta från en annan utbildning.
    Det är oftast samma kurser man läser på teknikprogrammet på olika skolor och i fall någon ledig plats uppstår på din favoritskola, kan rektor ta in dig (låta dig byta skola) även senare under hösten. Det är därför bra att börja på den skolan där man fick plats, om det är Rätt program man läser; alltså, om du kommer läsa "rätt program" men på "fel" skola.
    ******
    Det finns annars möjlighet att lämna in "sen ansökan", men då ställs du sist i kö och risken finns att du mister din nuvarande plats, och samtidigt inte får någon ny plats; så står du sedan utan någon gymnasieplats, över huvudet taget, när läsåret börjar. Den situationen vill vi undvika. Du vill väl läsa på gymnasiet?

    ******
    Min erfarenhet är att eleverna som tidigare befann sig i liknande (din) situation, brukar ofta tycka om sin skola (även om de från börja var väldigt "emot"). Jag tycker du kan försöka ge "det en chans".
    ******
    I värsta fall...
    Om du under det kommande läsåret upptäcker att du inte alls trivs på skolan eller om det är fel utbildning du går (även om det är på "rätt skola") - så har du möjlighet att söka om till hösten 2020; din rättighet är att söka till år1 på gymnasiet till och med det året du fyller 19 år.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • Elev : Jag står som reserv just nu, men hörde att det inte finns stor chans att man kommer in i en skola om man står som reserv, och för mig är det hellre gå i den skolan än att vänta 1 år till. Känner mig som att det är helt körd för mig. Kan jag kontakta rektorn eller antagningskansilet. Omg
    • Julia : Hur stor chans att komma från RESERV man har beror på vilket Nummer i reservkön man har + hur många av de antagna som tackar Nej till erbjuden plats... så, det går inte att säga att det finns Stor eller Liten chans att komma från RESERV, allmänt, utan det beror "alldeles på...". . I den situationen du beskriver, så tror jag inte du skulle vinna någonting på att kontakta rektorn på skolan eller ditt antagningskansli (vad ska de göra, tänker du? ta bort en annan elev, som är antagen, och ge dig platsen? på vilka grunder skulle de göra det?). De som söker i tid och har högre betyg kommer före - vad gäller gymnasieantagningen. Och sedan "i mån av plats och möjlighet...". Vi hoppas du kommer in från RESERV. Lycka till!
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Antagning till gymnasieskolorna i Stockholm är det gymnasieantagningen-stockholms-län > som sköter, så det är dit du ska vända dig. Men bestäm dig innan du kontaktar gymn.antag.i Sthm angående vilken gymnasieskola du vill gå på i Första hand, i Andra hand och i Tredje hand.

    Info om gymn.skolorna i Sthm
    inriktning Information-&medieteknik erbjuds i Sthm på 14 gymnasieskolor >>.

    Du skriver i din kommentar att det är på NTI du vill läsa. Då är det väl följande alternativ som finns:
    nti-vetenskapsgymnasiet-stockholm
    nti-gymnasiet-stockholm
    nti-gymnasiet-gardet

    Kika på de presentationerna av NTI-gymnasieskolorna (länkarna ovan) och bestäm dig vilken av de skolorna som är din favoritskola; tänk också på avståndet (pendels-avstånd). Sedan kontaktar du gymnasieantagningen i Stockholms län när du vet exakt i vilken ordning du vill söka till de skolorna.

    Snabblänkar till relevant info (som är kopplad till din fråga)
    gyantagningen.se/aktuellt/aktuellt/2019-05-16-sent-andringsval
    och
    gyantagningen.se/download/blankett för ändringsval

    Lycka till!
    Mikael syv