Elev

    Jag har sökt till barn och fritid men jag ville igentligen gå på samhäll men jag var rädd att jag tappar betyg på matte o engelska och nu vill jag byta till samhäll men jag vet fortfarande inte om jag ska byta?,för jag vill ju inte gå onödan i en linje jag inte vill gå o sen mest jag läsa till ämnen men samtidigt vill jag inte heller tappa betyg för det kommer då bara bli struligt Vad ska jag göra ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hamdi,

    det är omöjligt så här - på distans - utan att veta någonting om dig, om din studieförmåga, dina styrkor och utvecklingsområden - ge råd ang. vilket program du ska söka till i första hand.
    Mitt råd till dig blir därför att du bokar tid med studie- och yrkesvägledare på din skola och att du pratar med dina lärare; de känner dig och dina starka och svagare sidor; de känner också kraven på gymnasiet; de kan därför ge dig bra råd.

    Du kan också boka tid på båda de gymnasieprogrammen, som ditt val står mellan - för att "skugga" (prova på), bli elev för en dag på båda programmen, då kan du sedan bestämma dig bättre, förhoppningsvis, när du har provat på, varit elev på båda programmen (även om det är bara en dag på varje program).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    Julia syv