Anton
    Hej!

    Jag ska på ett möte imorgon på min gamla gymnasieskola och ska göra ett par prövningar där. Jag undrar kan man göra prövningar i idrott och hälsa och estetisk verksamhet. Jag har nämligen IG i dessa och skulle vilja pröva dem. Jag undrar räknar man med dessa i slutbetyget för jag har hört det någonstans att de gör inte det. Jag gick ut 2011 med slutbetyg Mvh/ Anton

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    Ja, man kan göra prövnignar i Idrott&hälsa och i Estetisk verksamhet.

    Det du har hört är förmodligen att man inte kan ha de kurserna i ett Slutbetyg från Komvux (Vuxenutbildningen) - men du har redan ett Slutbetyg med de kurserna (från gymnasieskola). De IG du har i Slutbetyget drar ner Meritvärde ganska mycket, så det skulle vara mycket fördelaktigt för dig att kunna få upp betygen i alla de kurser som du har IG i. Höjning från IG till G är lika mycket som från G till MVG. Den största höjningen skulle givetvis vara från IG till MVG.

    Lycka till på möte imorgon och med prövningar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anton : Men de räknas med i slutbetyget när man söker till högskolan? Man kan inte räka bort dessa?
    • Milla : De räknas med och man kan inte räkna bort dem, helt rätt uppfattat.