ell
    Hej jag har extremt beslutsångest. Jag har inte alls någon stark blick av vad jag vill gå för linje. Jag har pratat med syv på skolan också!! Jag skulle jättegärna vilja gå en yrkesförberedande linje, men jag tycker inte det finns någon bra här i Eskilstuna. Antagligen är jag bara kräsen. Men jag är iallafall inte intresserad av bygg eller lantbruk, fordon eller något inom det ämnena!! jag skulle jättegärna vilja ha lite tips på linjerna & vad jag kan bli / vad jag får läsa inom de linjerna!! Tex hotell och turism vad är det som skilljer den linjen från andra & vad får jag plugga om jag går vård och omsorg!! Jätte tacksam för lite hjälp om ni ens kan hjälpa mig :(

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,
    du har ännu gott om tid för att bestämma dig ang. gymnasieval.
    Det går att ändra sitt val under Omvalsperioden under våren... - det är alltså rätt många månader kvar. Och detta skriver jag inte för att uppmana dig att vänta med att bestämma dig, utan för att du växer och mognar, träffar nya människor, lär dig mer för varje dag och blir "vuxnare" för varje dag ... och allt detta gör att det borde "klarna" mer - ju längre tiden går, ju äldre du blir.

    Gå på öppna hus på alla de gymnasieskolorna som har utbildningar som du är intresserad av. Se om det går att boka "skuggning": det är att man är med på gymnasiet under en dag och sitter med på lektionerna, och kan då känna på hur det är att vara elev på just den utbildningen. Det brukar gå att "skugga" en klass eller en elev på de flesta gymnasieskolorna.
    På många gymnasieskolorna kan man även göra PRAO-veckor. Och speciellt gäller det på Yrkesprogram. Om du har möjlighet till PRAO under resterande tiden i åk9, och om du själv vill det - kan du fråga om du skulle gå på PRAO på en eller flera gymnasieskolor (på deras yrkesprogram).

    Studie- och yrkesvägledare