Anton
    Hej! När jag gjorde högskoleprovet för ett tag sedan fick jag 1,75 och det var jag inte beredd på. Jag trodde att jag misslyckades med provet men det gjorde jag inte. Nu har jag fått en ide att jag ska göra något med det där och jag vill bli läkare för det har jag alltid varit intresserad utav. Jag undrar: Jag måste läsa till matte 4, kemi 2, fysik 2, biologi 2 för det har jag inte gjort. Måste jag ha höga betyg på de här eller räcker det med ett lågt då jag ändå söker in på högskoleprovet. Jag undrar också hur det är att läsa på läkarprogrammet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    jag undrar om det inte är bäst för dig att söka till basåret eller badterminen där du kan läsa matte och andra NO kurserna för att bli behörig till läkarprogrammet för att du på så sätt också testar att läsa på högskolenivå.

    Du kan också kontakta studievägledare på läkarprogrammen och fråga om du kan testa gå en dag för att prova på; om inte det, så kanske ett studiebesök och prata med de nuvarande studerande på läkarprogrammen.

    ang betyg i NO kurserna och matte, så påverkar inte studier på basåret och badterminen ditt meritvärde men om du läser på komvux eller gör prövningar försök få så höga betyg du kan. För att även om du hoppas på att komma in i HP urvalsgruppen kan inte höga betyg skada dig...

    Studie- och yrkesvägledare