Filip

    Hej jag vill gå teknik men jag fick F i kemi för att jag var sjuk mycket i 8-9. Finns det något jag kan göra för att komma in på det jag vill? Jag har inte tackat ja till något och om de finns något jag kan göra ska jag tacka ja så länge? Snälla hjälp!

    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,
    jag förstår att det finns orsaker till varför du ej fick godkänt betyg i kemi. Men kunskaper i kemi måste du ju ändå ha - om du ska gå på teknikprogrammet... kunskaper i kemi som motsvarar lägst E betyg från vårterminen i åk9, som är minimikravet... sedan är det tyvärr så att elever som har lägre betyg än C i kemi, fysik och matematik från grundskolan, brukar sällan klara studier på teknikprogrammet, visar det sig. Så E betyg i kemi räcker ju egentligen inte - man behöver ha djupare/bättre kunskaper än så. Att Komma in på en utbildning är första steget; sedan måste man också klara utbildningen. 3 år är lång tid...
    Som sagt, jag förstår att det finns en anledning till varför du fick F i kemi. Du är med F i kemi inte behörig till teknikprogrammet. Som obehörig kan man inte tas in på ett högskoleförberedande gymnasieprogram.
    ***
    Vad finns det att göra?
    Dina alternativ är:
    - försöka komma in på ett annat program på gymnasiet som inte kräver godkänt betyg i kemi;
    - gå preparand >> (inom IM) för att försöka läsa upp kemin och söka till TE till hösten 2019.

    Vänliga hälsningar
    ANNA