David

    Hej! Jag funderar på att byta yrke men vet inte riktigt var jag ska börja. Kanske ni kan hjälpa till? Jag är utbildad fotograf/bildjournalist och har det senaste decenniet jobbat som bildredaktör på Dagens Nyheter. Nu är jag trött på att stå vid en dator och skulle vilja jobba med något mer praktiskt. Jag är intresserad av träarbete och har funderat på att bli snickare, kanske finsnickare eller möbelsnickare. Jag är en glad amatör men saknar riktig erfarenhet. Jag har kollat lite på yh-utbildningar och lärlingsutbildningar, men de kräver viss förkunskap. Kanske måste jag först läsa på folkhögskola? Har ni några tipps på hur jag ska tänka? Vänlig hälsning David Frederiksen

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej David,
    du kan gott Söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar; om du blir antagen, då har de utbildningsansvariga gjort bedömning att du har förutsättningar att klara av deras utbildning. Du kan samtidigt söka till kurser på folkhögskolorna.
    Även "Vuxen-lärling" konceptet kanske kan funka. Om du hittar ngn verksam person (möbelsnickare, finsnickare, möbelrestauratör eller dylikt) som är beredd att ta dig som lärling, så kanske ni kan via Arbetsförmedlingen få ihop detta så att du kan få Aktivitetsstöd från AF och försäkring... men du måste själv hitta den verksamme personen som är beredd att bli din handledare/mentor. Jag kan inte heller lova att AF beviljar ngn ersättning till dig eller kan försäkra dig, men det är värt att göra ett försök i alla fall.

    Kika bl.a på följande yh:
    folkuniversitetet-musikinstrumentakademin/musikinstrumentmakare
    stiftelsen-hantverk-utbildning/hantverkslarling-leksand

    Fler tips! kika på kurser på studieförbunden - de kan ge bra grund för vidare utbildningar på folkhögskolorna och/eller på yrkeshögskolorna inom de områden som du är intresserad av.
    Du kan också boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; SYV-en på komvux borde veta vad som finns lokalt, där du bor och kanske även kan ge nya tips och förslag att fundera över.