Jennifer
    Jag går mitt första år på samhällskunskapslinjen och ska läsa inriktningen beetendevetenskap i 2an och 3an. Jag valde denna linje eftersom jag tyckte att filosofi och psykologi verkar intressant men det är inte något jag vill arbeta med i framtiden. Jag vill arbeta med ekonomiska saker och jag ångrar att jag valde sambeteende för jag är orolig att jag ej kommer kunna bli advokat, jurist, mäklare och sådant som jag faktiskt vill bli. Om jag visste detta när jag skulle söka in till gymnasium skulle jag aldrig valt sam utan ekonomi..

    Jag vill inte gå om 1an heller, men vi kommer få lägga till ämnen att läsa i 2an och 3an och då kan jag lägga till några ämnen som leder till advokat, jurist och mäklare men jag vet inte vilka ämnen eller om det ens fungerar så..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Jennifer!

    Advokat är i grunden Jurist - och det är Juristprogrammet som du i så fall behöver söka på högskolenivå.

    Mäklare - då undrar jag om du menar Fastighetsmäklare eller Aktiemäklare eller någon annan "mäklare"? :)

    Kanske Reklammäklare? och den kallas också för Marknadsförare...

    Till högskoleutbildningen Jurist blir du behörig på alla högskoleförberedande gymnasieprogram (med undantag av Teknikprogrammet där man behöver lägga till en liten 50-poängs kurs i Historia (1a2) - för att bli behörig).

    Behörighet till Fastighetsmäklare innehåller godkänt betyg i Matematik 3. Detsamma gäller för att kunna läsa Ekonomi på högskolenivå, inklusive utbildning till  Civilekonom.

    Du kan jämföra vad man läser på Ekonomiprogrammet och på Samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Du kommer att se att skillnaden inte alls är så stor som man ofta tror. Du kan försöka byta efter åk1 - till Ekonomiprogrammet och läsa åk2 och 3 på Ekonomiprogrammet men det är kanske möjligt att få nästan exakt samma kurser i Examensbeviset från EK som från SA.

    Skillnaden är då att på EK, inriktning Ekonomi - kommer du garanterat läsa Matte 3b. Men om du kan lägga till Matte 3b på SA, är det i så fall samma sak - och du behöver ej byta till Ekonomiprogrammet. En "annan skillnad" :) är Temat för Gymnasiearbete som är en obligatorisk kurs i åk3. Läser du på SA, bör temat ligga inom "samhällskunskap" och går på på EK, bör temat ligga inom "Ekonomi" eller inom "Juridik" (om du läser inriktning Juridik på EK). Men eftersom både Ekonomi och Juridik existerar inom Samhället - så kan man säkert hitta något "gränsområde" som ligger i gränssnittet samhälle/ekonomi eller samhälle/juridik - och skriva om det. Det är, alltså, enligt min mening, inte alls omöjligt att kunna göra exakt samma Gymnasiearbete om man läser på Ekonomiprogrammet eller på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA