Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Krille,
    om du har 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid som du skaffade efter det att du fyllde 19 år, kan du kika på "Reell kompetens"; på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg ser du vilka kurser du behöver ha godkända betyg i + du måste också göra (för att ha ngt att konkurrera med om plats på utbildningen) - högskoleprovet;
    annars behöver du vända dig till komvux och se om du skulle hinna få ut slutbetyg senast 1 juli 2020, eller så gör du studieplan för att läsa mot examensbevis;
    du kan också söka till folkhögskolornas Allmänna kurser där du läser mot Omdöme om grundläggande behörighet.
    Särskild behörighet till kriminologiprogrammen brukar bestå av godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b (gammal kurs A) och matematik 2a/2b/2c (gammal kurs B). Läser du på en folkhögskola kan du få Omdöme om särskild behörighet i samhällskunksap 1b och matematik 2; det är också OK (behöver inte vara just godkända betyg, utan det går bra med Omdöme från en folkhögskola).

    Hoppas mitt svar förklarar en del! Boka annars tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Lycka till!

    vänligen
    Julia