Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Victor!
    Det är jättestor skillnad på att ha F i Fysik och i Matte på grundskolan - vad det gäller behörighet till gymnasiet.
    Matte tillhör de ämnen där man tvunget måste ha lägst E för att vara behörig till gymnasiets nationella program.
    Med F i fysik kan du komma in på Handel&administration programmet.

    Du kan läsa mer om det på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Om det är så att du har svårt för Fysik, kanske är det bäst att "plocka bort" fysik från din studieplan för att du ska få mer tid och ork för t.ex. matte.
    Det är Rektor som fattar beslut om reducerad studieplan. Ofta är det Speciallärare på skolan som rekommenderar rektor att fatta ett sådant beslut.
    Jag råder dig prata med dina föräldrar som kan kontakta rektor och be om ett möte. Målet måste vara att du ska bli behörig till gymnasiet, och frågan: vad kan göras för att underlätta för dig att uppnå det?

    I några extrema fall blir elevernas studier (i åk9 på grundskolan) reducerade till 8 ämnen - sv, eng, matte + man väljer 5 ämnen till - och så satsar eleven och lärarna stenhårt på de 8 ämnena!
    I ditt fall kanske det räcker med att bara plocka bort fysik. Så kan du på de timmarna träffa speciallärare i matte och läsa matte i en liten grupp eller få individuell hjälp i matten.

    Känner du till www.matteboken.se ? en jättebra sida!
    Och i Malmö http://www.mattecentrum.se/raknestugor/malmo hittade jag nu 6 stycken Räknestugor och i Lund - 4 stycken. I Räknestugorna (som drivs av www.mattecentrum.se ) får man hjälp med matte. Det är gratis och vi kan varmt rekommendera att söka hjälp i en räknestuga om man kan (om det inte är för långt för dig att pendla dit).

    • : tack så mycket men om jag får ett F i matte kan jag plugga upp det nästa termin?
    • Mikael : Det är viktigt att du får godkänt betyg i Matte, Engelska, Svenska/Svenska som andraspråk + 5 andra valfria ämnen. Om du inte får dem betygen, blir du enbart behörig till http://www.gymnasieguiden.se/program/IM
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig, läs ovan om en liten stund.
    • Mikael : Läs mitt utökade svar ovan. Hör av dig om du har fler frågor! Lycka till med allt!
    • : Tack så mycket!
    • Mikael : lycka till!
    • Milla : Det är betyg från vårterminen i åk9 som gäller vid gymnasieansökan.
    Läs alla kommentarer