Linnea

    Hej! Jag går sista året på ekonomilinjen och har läst/läser alla obligatoriska kurser med bra betyg och har även läst moderna språk 3 samt läser engelska 7 nu sista året. Vi läser även naturkunskap 1 och Matte 3b. Jag har kommit på att jag vill bli veterinär. Vilka ämnen behöver jag läsa till för att komma in på veterinärhögskola och var kan man göra det? Hur svårt är det att komma in på veterinärutbildningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa,
    till Veterinär läser man i Sverige på Veterinärprogrammet på SLU. Behörighet som krävs för att delta i konkurrensen: grundläggande (för dig är det Examensbevis) + godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.
    Kurser du kommer behöva för behörighet kan du läsa på Komvux (i den kommunen där du är folkbokförd), på en av folkhögskolorna eller bedriva självstudier och göra prövningar; ännu en möjlighet är: Naturvetenskapliga basår på högskolenivå.
    Det är inte fel att söka till komvux, till några folkhögskolor och till Nat.vet.basår - samtidigt. Får du plats på flera ställen, kan du välja sen.
    Veterinär - är i Sverige ett mycket populärt yrke; och det brukar vara så att endast A-betyg i alla kurser från gymnasiet räcker inte... utan man måste även ha några meritpoäng (helst max, som är 2,5) och helst även A-betyg i de kurser som ger meritpoäng.
    Du får 1.0 meritpoäng för eng7 och 0.5 - för mod.språk3. Det blir sammanlagt 1,5 meritp. Det återstår möjlighet att få ännu 1.0 meritp.
    Eftersom veterinärprogrammet kräver matte 4, då kan du få meritpoäng för matte 5 och matte specialisering;

    Studie- och yrkesvägledare