Ellinor
    Jag går i nian men läser matte 1c på gymnasiet. Vad jag har förstått läser man matte b på ekonomilinjen och matte c på natur/teknik. Om vi säger att jag väljer att ta ut mitt betyg i matte 1c och sedan väljer att gå att gå ekonomi och inte natur/teknik, vad händer då med mitt betyg i matte 1c? Får jag samma betyg i matte 1b som i 1c eller måste jag läsa matte 1b? Vad jag har förstått är matte 1c svårare än matte 1b!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinor,

    på nivå ett i matte får man fritt byta ut kurser mot varandra, dvs du få i ditt examensbevis från Ekonomiprogrammet ta in matte 1c i stäIIer för 1b. Men i faII du får Iägre än A-betyg i matte 1c (inte det högsta betyget, aIItså), är det fördeIaktigare för dig att Iäsa matte 1b med din kIass på ekonomiprogrammet, då du har chans att få det högsta betyget.

    Eftersom AIIa betyg på gymnasiet bidrar tiII jämföreIsetaIet, även de som Iäses under åk1 på gymnasiet, är det önskvärt att få så höga betyg som möjligt i alla kurser.

    Om du får godkänt betyg i matte 1c (E, C, D, B eIIer A) - behöver du inte Iäsa matte 1b på gymnasiet, men du får Iäsa den kursen, om du vill. Om du inte vill, kan du be att få en annan kurs på de timmarna som du skulle läst matte. Kanske går det att få in matte 2b på de timmarna som din kIass Iäser matte 1b (det beror på hur schemat på skoIan ser ut).

    OBS! var obsertvant på hur din gymnasieskola rapporterar till CSN. för att i värsta fall kan det bli så här att du inte läser matte 1b  (för du behöver inte, du har redan betyg i 1c) men då läser du inte på heltid. Om din skola rapporterar till CSN att du läser på Deltid, har du inte rätt till Studiebidrag från CSN. CSN "går helt på" hur gymnasieskola rapporterar till dem. Och administratör på gymnasiet gör rätt i att rapportera "deltid" för att i fall man inte läser allt som ingår, då är det deltidsstudier. På så sätt kan man tyvärr bli "straffad" för att man är duktig och läser "framtåt" och redan på grundskolan får betyg i gymnasiala kurser.

    Vänliga häIsningar

    JuIia SYV