Paulina
    Första året på gymnasiet läste jag på en skola där de hade med en extra kurs (100p), och sedan bytte jag skola för att läsa samma program (SAMSAM) och nu har jag räknat ut att jag kommer ha läst totalt 2700 poäng, istället för 2600 poäng, kommer jag att få räkna in alla betyg i mitt meritvärde då? Eller kommer ett betyg att försvinna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina;
    i Examensbevis från gymnasieskola ingår, som regel, 2500 poäng.
    Om du i ditt examensbevis kommer ha 2700 poäng, måste 200 p. vara markerade med "U" (utökat). Vilka kurser som i just ditt examensbevis kommer bli markerade med U - måste du få reda på hos SYV på din skola.
    Kurser som i examensbeviset är markerade med "U" räknas in i jämförelsetal i två fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I andra fall räknas inte U-kurser in i jämförelsetal och påverkar inte meritvärde, över huvudet taget.
    Du får gärna kika på info på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen och gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    Hälsningar
    ANNA