sandra
    hej jag har ett yrkesexamen och hade f på historia 1a1, men jag läste upp historia 1b på komvux och fick ett c som slutbetyg jag undrar då eftersom jag inte har historia 1b på mitt yrkesexamen, så kommer den att räknas in med mina jämförelsetal eller kommer den hamna med enstaka betyg när jag ska söka till universitet. *? MVHH Sandra bahdi

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Sandra!

    Det beror på vad du vill söka för utbildning. Eftersom olika behörighetskrav kan variera, så kan meritvärdet som du konkurrerar med därmed också skilja sig från utbildning till utbildning.  Om du läst in historia B för att du behöver det för behörigheten så räknas det därmed med.
    Eftersom historia B inte ingår i ditt avgångsbetyg så räknas det därför som en komplettering.
    Om du läst historia B för att bli behörig så räknas den med och höjer då ditt betygsvärde.

    Du kan läsa mer om vilka betyg som räknas här>

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare