Lina
    Hej SYV! Jag är en tjej på 15 år. Jag går i årskurs 8 just nu och jag har problem med matten.
    Jag har ganska bra betyg i alla ämnen, jag får nästan alltid A-C vilket jag är stolt över. Men när det gäller matten så går det inte lika bra, förra läsåret gick galant men det är inte likadan i år. Jag har börjat sänka mig väldigt mycket i matten, jag vet inte vad det beror på. Jag pluggar väldigt mycket, ungefär 3-6h om dagen. Jag är aktiv i alla mattelektionerna och brukar anses som en A-elev. Det går jättebra i lektionerna, även hemma när jag pluggar men det är inte så under proven. Jag gjorde två matteprov under den här terminen och jag fick D på båda. Jag får ångest varje gång jag tänker på det eftersom jag verkligen kämpar så för att få bra betyg. Under proven är jag alltid koncentrerad, och jag känner mig säker när jag väl har gjort de. Det visas sig tyvärr inte vara så när jag väl får proven tillbaka. Jag vet inte vad jag ska göra, jag gör allt som krävs för bättre betyg i matten men D är för någon som inte kämpar lika mycket som jag gör. Fattar inte vad jag gör för fel, och jag är aldrig stressad under proven, utan brukar alltid vara ganska lugn. Jag mår jätteilla när jag tänker på det! den här terminen är snart över men jag vill höja mig i nästa termin.

    (ursäktar för eventuella stavfel men hinner tyvärr inte läsa igenom)

    Tack för hjälpen!

    Lina :) <3

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lina!
    Väldigt tråkigt att du upplever problem med matten!
    Känner du till www.matteboken.se

    och Mattecentrum driver även Ränkestugorna där man kostnadsfritt får hjälp med matten.
    Här http://www.mattecentrum.se/raknestugor/stockholm kan du se var och när du kan få komma till en Räknestuga. I Stockholm finns det ganska många (sist jag räknade dem var de 18 stycken). Se vilken av dem som ligger bra till (när din skola eller nära din bostad).

    En annan sak som du kan testa är att fråga matteläraren om det MÖJLIGTVIS vara så att du har någon form av Diskalkyli - läs info på http://dyskalkyli.se/vad-ar-dyskalkyli/

    Jag kan inte säga om du har diskalkyli eller ej och om du har - om det är gravt eller lindrigt. Det är Speciallärare eller Specialpedagog som gör en sort "utredning" - gör tester: ber dig räkna vissa tal och ställer frågor samt pratar med din mattelärare - och kan sedan uttala sig om du har någon form av diskalkyli och vad du behöver för hjälp med och på vilket sätt du kan få det.
    Det kan finnas möjlighet till undervisning i små grupper eller individuellt eller om speciallärare ger dig några "verktyg" och berättar hur du själv kan träna hemma och vad du ska tänka på.

    Eftersom du kämpar hårt och du har bra betyg i andra ämnen, så gissar jag på att chansen är ganska stor att du eventuellt lider av Diskalkyli.

    Det är viktigt att få i alla fall E betyg i slutet av åk9. Annars blir du inte behörig till gymnasiets nationella program.
    Sedan på gymnasiet, om du vill läsa så lite matte som möjligt - kan du välja ett yrkesprogram där man läser minst matte.
    Av de högskoleförberedande program läser man minst matte på det Humanistiska och det Estetiska programmet.

    Återkom gärna längre fram och berätta hur det går för dig med matten och i övrigt också!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA