Julia
    Jag tar studenten nu till sommaren på ett program där jag känner att det inte är det jag vill jobba med. Jag söker runt, försöker tänka efter men kommer aldrig fram till vad de är jag vill göra/jobba som. Jag skulle kunna börja plugga något annat efter studenten om jag kommer på vad. Men när jag ställer mig frågor som : var är jag?, vad vill jag? hur tar jag mig dit? så kommer jag inte på vad jag ska skriva. De är tomt och jag har inga ideer alls. Hur ska jag göra för att komma vidare. De är så himla svårt.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    du är ung och har många olika möjligheter och det är klart att det kan vara svårt att komma på vad man vill jobba som i "hela sitt liv" - ? :)

    Men verkligheten för de flesta idag och för ännu många fler framöver blir att man Byter yrke 4-5 ggr under sitt arbetsliv. Du kan därför "gott och väl" söka "vilket jobb som helst>>" redan nu och börja jobba så fort som möjligt /som extrajobb, sommarjobb eller "timmar vid behov"/ och samtidigt fortsätta fundera på vad du vill göra under "resten av ditt liv". :)

    All arbetslivserfarenhet är bra, tycker vi här på Fråga SYV, och så tjänar man pengar, skaffar sig kontakter och får även "pensionspoäng" /ju mer man jobbar, desto högre pension får man/.

    Men tillbaka till din fråga - hur kan man komma på vad man vill satsa på inom yrkeslivet? Jag har några förslag:

    - titta på ett stort antal olika yrken - www.framtid.se - och se om du "fastnar" för ngt.

    - titta på olika utbildningar>> - inom högskola/universitet>>, inom yrkeshögskola, inom folkhögskola>>, inom KKU>> och se om du finner någon eller några utbildningar av intesse. Sök alla utbildningar som du finner av intresse Samtidigt! Om du får erbjudande om flera utbildningsplatser, kan du välja sen.

    Och så kan du göra tester och låta "dator bestämma vad som passar dig" - :) - nu menar jag givetvis inte att dator ska få bestämma! Tester ser vi som ett inslag/hjälp på traven... som man kan ta "med en nypa salt". Men varför inte göra några tester? Det kan i alla fall inte skada. De tester vi rekommenderar i första hand är Intressetest på GymnasieGuiden.se>> och personlighetstest på Framtid.se>>

    Kika gärna runt på de hemsidor/länkar som jag skickar nu och hör sedan av dig!

    Vi får helt enkelt hjälpas åt!

    Mikael SYV

    • Peter : Du nämner själv Socionom och du skriver också att du vill "vägleda" - kanske bör du söka till Socionomprogrammet eller till studie- och yrkesvägledarprogrammet? ;)
    • Peter : Det finns väldigt många olika yrken - kika gärna runt på www.framtid.se - ex, https://www.framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare
    • : Tack så mycket! Jag är ju väldigt tystlåten, kan man lyckas som socionom ändå ? Eller är de bara att lägga den tanken på hyllan. Jag älskar ju att hjälpa människor,, men har lite svårare för att prata i stora grupper. De är det som bromsar mig. Har lätt att förstå mig på människor och prata ensam med en människa eller 2. Det är jättesvårt när ens drömmar bromsas för man tror att man inte skulle passa med jobbet.
    • Anna : Mitt förslag är att du tar kontakt med studievägledare på Socionomprogrammet på Örebro universitet, [email protected] och kanske bokar prova-på dag, då du kan komma och testa vara studerande på socionomprogrammet. Vad tycker du? :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    du är 19 år och har ca 50 år kvar till pensionen - väldigt lång tid, alltså! Att känna sig begränsad i sitt yrkesval och säkert i många andra situationer pga "scenskräck" ... eller vad man kan kallade det ... att du inte kan prata inför grupper, känns väldigt synd... och jag förstår att du inte är överlycklig pga det ... då undrar jag om det kan hjälpas på ngt. sätt - genom terapi eller övningar eller på ngt. annat sätt - att du ska kunna komma över det, är min förhoppning.

    Mitt råd är att du tar kontakt med Arbetsförmedlingen. AF har psykologer anställda som i första hand utvärderar de arbetssökande som har vissa hinder i sina yrkesval. För mig känns det som en framkomlig väg för dig: att genom en psykolog på Arbetsförmedlingen /eller en skolpsykolog - prata med skolsköterska på din skola som borde kunna förmedla kontakt till en Skolpsykolog/ - få en utvärdering om hur Stora/Grava svårigheter du har + vad finns det att göra åt saken? Förhoppningsvis kan du bli Bättre på att kunna tala inför grupper /om du nu vill bli bättre på det/. Jag kan ingenting lova. Jag är inte en psykolog och jag kan inte veta hur grava svårigheter du har eller om det är möjligt att genom terapi och/eller övningar att "råda bot" på problemet, men min Förhoppning är att det borde finnas möjlighet att i alla fall - åtminstånde, minska på det problemet.

    Om det inte går att bota - så kan du i så fall få Intyg på att du har vissa svårigheter och det kan ge dig rätt till extrahjälp (t.ex arbetsförmedlingen kan i så fall när du söker jobb - ge dig extrastöd på olika sätt). Även under utbildningstiden, om redovisning inför en större grupp ingår - kanske du kan skippa det i så fall och göra det med läraren enskilt. Det beror på ... men jag tänker att det kan inte skada och förhoppningsvis kommer att hjälpa dig - om en utvärdering av dina svårigheter görs av en psykolog.

    Vad tycker du om det?

    Om inte Arbetsförmedlingen eller Skolpsykologen kan ta emot dig /t.ex kan det vara lång kö till att träffa dem/ - kanske kan du få hjälp via Vårdcentralen eller i privat regí (om du har råd).

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hejsan, vi fick nu svar från en Studievägledare för socialt arbete på Örebro Universitet. Läs hennes svar i sin helhet nedan:

    Hej!
    Man examineras ofta på olika sätt, så förutom vanlig skriftlig salstentamen eller hemtentamen som ju skrivs enskilt, så förekommer på varje kurs också examinering via grupparbeten, redovisningar i grupp vid seminarium, opponering på andras arbeten mm. Man kan inte välja bort den typen av examination, utan tanken är att man ska utvecklas och prövas på olika sätt. Så ser det ut på de flesta program och kurser.
    I rollen som socionom ute i arbetslivet kan det också handla om att man ska arbeta i större grupper, i team, träffa klienter vid flerpartssamtal eller tala inför grupper.
    Jag tror dock att utbildningen i sig kan främja att man får tillfälle att jobba med sin blyghet, men för vissa kan det bli väldigt tufft naturligtvis att utsättas för de här situationerna.

    Med vänlig hälsning
    Studievägledare för Socialt arbete
    Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete
    Örebro universitet
    701 82 Örebro