Moa
    Jag går på en Folkhögskola, sista terminen för att få behörighet till Sjuksköterskeprogrammet. Jag kommer inte hinna få ut mina "betyg" innan sista kompletteringsdagen. Jag har pratat både med lärare, rektor och universitetet men ingen har kunnat hjälpa mig.
    Jag har hört viskningar om Preliminära betyg. Vad är det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    "Preliminära betyg" är det varje lärosäte (högskola-universitet) som beslutar om, i fall de accepterar eller inte. Du kan/bör kontakta antagningsgrupper/antagningsenheter på de lärosätena dit du söker och be dem att ta hänsyn till att du kommer få dina betyg/omdöme senare än sista kompletteringsdagen.
    Du kan få olika svar från olika högskolor-universitet; vissa accepterar "preliminära betyg" och andra inte. Det är vad man får veta om man kontaktar Antagning.se
    ***
    Du kan, för övrigt, om du blir "stryken" pga OBEHÖRIG (icke kompletterat din ansökan i tid) Maila till Antagning.se och be att Antagning.se Återanmäler dig.