Hanna
    För ett år sedan hoppade jag av gymnasiet utan betyg på grund av psykisk ohälsa och stress. Nu mår jag lite bättre. Jag vill helst studera på distans eftersom att skolmiljön skadade mig, men jag har förstått att man antingen måste vara 20 år eller ha läst 3 års gymnasium för att få göra det. Vad ska jag göra under tiden? Jag mår numera inte bra av att inte göra någonting på dagarna. Att söka jobb är inget alternativ för mig för jag vill studera nu när jag mår bättre och är mindre stressad, men jag kan inte börja på gymnasiet igen nu när jag snart fyller 19, det skulle vara alltför konstigt enligt mig, och jag får inte studera på Komvux heller. Jag vill inte vänta ett år till och inte göra någonting vettigt. Det känns nu som att jag aldrig kommer kunna få jobb för att jag mådde dåligt i tonåren. Tack för svar.
    • Julia : Vilket kalenderår fyller du 20 år?
    • Julia : Om du inte fyller 20 år under 2018 utan senare - har du fortfarande möjlighet att söka till åk1 på gymnasiet till hösten 2018, enligt de vanliga regler, och det finns Korrespondensgymnasiet som har distans på några högskoleförberedande program. - var god se https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    roligt att du mår bättre nu!

    Det finns flera olika alternativ:

    - har du kontaktat den gymnasieskola som läste på tidigare? skulle du kunnat läsa där igen?

    - folkhögksola är också ett möjligt alternativ för dig som är 18 år. folhögskoleutbildningar finns/kan finnas även på distans. Folkhögksolorna utanför stora städer kan ha Internat/elevboende på skolan. Se utbud av folkhögskoleutbildningar på www.folkhogskola.nu

    - har du haft kontakt med en >> KAA? en ansvarig i din kommun för KAA? Fråga "på kommunen" vem ansvarar för KAA i din kommun, där du är folkbokförd. Kommuner har uppföljningsansvar för ungdomar upp till 20 år.

    Det finns "vanliga regler" som ja, säger att man ska vara 20 år eller ha avslutat 3-årig gymnasial utbildning för att få lov att läsa på komvux. Men det kan också beviljas UNDANTAG. Om utbildningsförvaltningen i din kommun köper plats på komvux för dig - då kan du bli antagen till komvux.
    I vissa kommuner finns också "speciella satsningar", riktade mot specifika målgrupper - exempelvis kan de kallas för ProVux "prova-på läsa på komvux", där man läser på hel- eller deltid på komvux i små grupper med de bästa, mest erfarna lärare - för att komma in i studier eller för att konstatera att "nej, studier är inget för mig just nu".
    Fråga om någon sådan "ProVux" satsning eller ett annat projekt som finns i din kommun, lokalt. Just i ProVux är det via "Soc", socialen som man får plats - i alla fall så är det i några kommuner. Exakt hur det är i din kommun vet inte jag; men jag hoppas att någon speciallösning kan hittas eller ordnas för dig.
    Utbildningsförvaltningen i din kommun kan också köpa distansundervisning för dig t.ex på Hermods-distans. Det är ett undantag i så fall. Du måste be om att de gör ett Undantag. Enligt de vanliga reglerna finns det ett antal alternativ men de passar inte dig så bra.
    Om du ber om Undantag - då görs det en BEDÖMNING, som baseras på fakta som du presenterar - t.ex läkarintyg, din berättelse om din situation och hur du beskriver mål med dina studier, varför du vill studera. Det är inte alltid rättvisa bedömningar, dvs en person i en liknande situation får läsa på distans, för att hans kommun hade råd att köpa kurser till honom och en annan kanske tyvärr inte får för att de "på kommunen" gör bedömning att personen inte är mogen för att läsa på distans, eller för att de helt enkelt inte har pengar kvar i budgeten.

    Det går inte att uppnå en totalrättvisa, när bedömningar görs.

    Ännu ett alternativ för dig är att du bedriver självstudier. I matte finns det en mycket bra gratis sida - www.matteboken.se - där du kan börja repetera matte på den nivå där du känner att du kan rätt mycket.. och så går du uppåt - till nästa kurs; räknar igenom uppgifterna. Du får inga betyg, men du får kunskaper.
    Har man kunskaper, kan man sedan också få betyg, t.ex genom Prövningar.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp.
    Vänligen

    Julia syv