Victor
    Hej! Snart är det studenten och jag har tidigare kuggat idrott 1 och historia B. SÅ är uppe i 150 kuggade poäng. Sen ligger jag efter så mycket i fysik2 att den kommer jag att ta ett F i. Så då har jag F i 250 poäng som jag får ha.

    Nu kommer problemet. Är en riktig idiot så slarvade bort miniräknaren vi skulle ha i Ma5. Det ledde till att jag skippade lektioner och tänkte att jag kommer när jag hittat den. Nu har det gått en månad och jag skäms för mycket för att fara dit. Kuggar jag den kursen kan jag ju inte ta studenten.

    Som toppen av isberget så fattar jag inte ett skit av gymnasiearbete och har inte börjat alls med det.

    Är jag helt körd kan jag lika gärna hoppa av nu och skita i studenten?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Victor,

    utan godkänt betyg i gymnasiearbete kan man inte få Examensbevis (det gäller alla gymnasieprogram och gäller även på komvux).

    Jag tycker du kan gott satsa helhjärtat på de kurser nu - som du vet att du kan få godkända betyg i och kanske höja betygen lite t.ex få D i stället för E och C i stället för D-betyg. Du tar sedan alla dina betyg som kommer att stå i Studiebeviset - till komvux och kompletterar upp till Examensbevis på komvux.

    Idrott och hälsa 1 får ej längre ingå i examensbevis från komvux (ändring från 1 jan 2017). Så det gör inget att du inte har godkänt betyg i Idrott och hälsa 1.

    I stället för Fysik 2 kan du på komvux läsa någon annan kurs. Eller så kan du läsa fysik 2 på komvux.

    Historia B - vet jat inte riktigt vilken kurs du menar... men den kan du säkert läsa på komvux också /eller om den inte är obligatorisk kan du kanske läsa en annan kurs/.

    Jag tycker inte du ska "strunta i allt nu". Jag tycker du har små chanser att fixa examensbevis på gymnasiet, men du har goda chanser att på ganska kort tid komplettera mot examensbevis på komvux. Du kan hinna komplettera på komvux under hösten 2017 och kan söka till eftergymnasiala utbldningar med start våren 2018. Det finns t o m fördelar i att söka utbildningar med start på våren: det är färre som söker (för att åk3 elever på gymnasieskolorna kan ännu inte söka) - och antagningsgränserna är oftast lägre. Ju fler kurser du får godkända betyg nu till sommaren, desto mindre blir det att komplettera på komvux.

    Prata med handledaren på gymnasiearbete - diskutera om du har en rimlig chans att få godkänt i GA. Om inte - kan du då "släppa" gymnasiearbete... På komvux kan du kanske göra gymansiearbete inom "fel program"... :) här menar jag att det KANSKE blir möjligt att på komvux göra planering mot examensbevis i t.ex Samhällsvet.programmet eller Estetiska /inriktning "medier"/ och i så fall skulle du ändå behöva göra om gymnasiearbete.

    Undrar en sak: vad vill du göra efter det att du blir klar med gymnasiet?

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Jag menade Historia 1a2. Jag har ingen aning vad jag vill göra alls. I högstadiet så var jag en stjärnelev men i och med att jag lessnade på skolan gick allt utför. 30%+ frånvaro och sänkta betyg varje termin. Och grejen är den att jag vill bry mig men det går inte. Jag är så less på skolan att jag verkligen bara vill bort därifrån. Tack för all info för övrigt! Väldigt hjälpsamt :)
    • Peter : Nu är det ca 2 månader kvar innan du kan sluta på gymnasiet /med eller utan examensbevis/... ;)
    • Peter : Kika gärna på yrken - finns ca 2000 på www.framtid.se - bra att veta vad man "siktar på" - det är ju långt till pensionen än... :)