Emilio
    Så jag tror att jag har fått F i matte och har bara matte i 1an men har lagt till matte som högskoleförberedande i 3an. Något hopp? (Går på gymnasiet första året)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emilio,

    läs om kraven för gymnasieexamen på gymnasieguiden.se - snabblänk är här>>

    utan godkänt betyg i Matte 1 uppfyller man inte kraven för gymnasieexamen.

    Matte 2 och 3 kan man ha F betyg i och ändå uppfylla kraven för gymnasieexamen, men matte 1 är en kurs i vilken man är tvungen att ha lägst E i betyg om man ska ha "gymnasiekompetens" och även få Grundläggande behörighet till högskolestudier och detta, oavsett vilket gymnasieprogram man läser på.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Julia SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    om du har mycket svårt för matte, så kanske du eventuellt har någon form av dyskalkyli... prata med din lärare i matematik och fråga om speciallärare kan göra utredning om dyskalkyli på dig (det är frivilligt att göra men kan vara mycket bra för dig för att om du har dyskalkyli, har du rätt att få hjälp av speciallärare och du kan också få längre tid på dig på matteproven och annan sort hjälp).

    Om inte matte 2 inte är en obligatorisk kurs på ditt gymnasieprogram - så kanske du inte ska läsa den... utan koncentrerar dig på att få godkänt betyg i matte 1.

    Du kan också diskutera möjlighet för dig att läsa en lättare kurs, matte 1a (om du nu läste 1b).

    För självstudier och repetition finns det är mycket bra hemsida - www.matteboken.se

    Se också om du kan få (gratis) hjälp i en av Räknestugorna, som drivs av Mattecentrum>>

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv