Maysoun
    Hej!

    Nu gick jag ut första året på Naturvetenskaps programmet och vill gärna plugga till tandläkare i framtiden. Jag undrar om det hjälper mig att läsa extra kurser i tvåan och trean för att öka mina chanser att bli behörig till den utbildningen när jag ska söka. Det är klart att man behöver ha godkännt betyg i Biologi2 Kemi2 Fysik2 och Matematik4 men jag undrar om det hjälper mig att ha till exempel Geografi1 eller Samhällskunskap2? Jag har nu läst klart måderna språk (arabiska) 1,2,3 och 4 så har redan fått meritpoäng på det. Jag har fått nästan B eller C på alla kurser i första året och det gör mig lite orolig att inte kunna komma in på tandläkarprogrammet.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Arabiska 3&4 ger dig 1,5 meritpoäng. Du kan få ännu 1,0 meritpoäng för engelska 7 eller för matematik 5.

    För övrigt, råder jag dig göra ditt bästa i varje kurs du läser och göra högskoleprovet  sä många ggr du kan.

    Titta på Programplan för NA; längst ner i programplanen finns det "program-struktur" som måste följas:

    Din inriktning är "Naturvetenskap" och inkluderar kurser á 400 poäng; därför läser du endast 200 poäng inom Programfördjupningen; sedan läser alla elever på alla program 200 poäng inom Individuellt val.
    ***
    Inom programfördjupningen får man endast läsa kurser från listan på vilka kurser som får läsas som programfördjupande på just "ditt" program, NA. Listan på de kurserna finns också i programplanen (länk ovan) och Geografi 1 är en kurs på den listan. Så, det går att läsa Geografi 1 eller en annan kurs från listan. Vilka valbara kurser som man läser (i ditt fall 400 poäng: 200 p. Programfördjupning och 200 p. inom Individ.val) beror på vad din gymnasieskola kan erbjuda (du kan, alltså, välja från de kurser som din skola kan erbjuda).
    Max antal Meritpoäng är 2,5. Ingen kan få mer än 2,5 meritpoäng.

    Förutom alla kurser från examensbeviset (förutom GA, gymnasiearbete) kan endast de "onödiga kurser" räknas in som antingen krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning eller som ger meritpoäng. De kurser som krävs för särskild behörighet till tandläkarprogrammet ingår alla som inriktningskurser (de är, alltså, obligatoriska på din gymnasieutbildning).
    Om du får 1,5 i merit för moderna språk, kan du få ännu 1,0 i merit; och den där extrameritpoängen kan du få antingen för engelska 7 eller för matematik 5 eller för två kurser matte-specialisering.

    • : Så ni tror inte att det kan hjälpa mig att läsa extra kurser? Min SYV tyckte att det är ovärt det att läsa extra kurser utan det är viktigare att stasa på högre betyg på våra kurser istället. Trots att jag ser många elever som läser både våra obligatoriska ämnen och till exempel Geografi 1?
    • :

      Nu blev det tydligt (: Tack så mycket för hjälpen!

    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)