Felix
    Hej!

    Jag heter Felix och går nu sista året i grundskolan. För ett tag sedan så förlorade jag en närstående, vilket har gjort att jag inte har kunnat vistas i skolan, jag har pratat med skolans SYV och han berättade att han skulle "bilaga" in mig på skolan som jag är intresserad av.

    Hur kommer det fungera?
    Behöver jag söka som vanligt eller gör han det åt mig?
    Hur stor är chansen att jag kommer in?

    Tack!
    • Anna : Jag råder dig prata med SYV på din skola och ställa den fråga som du ställer till oss: hur kommer det att fungera? behöver du söka som vanligt eller om SYV gör det åt dig? och hur stor är chansen att du kommer in? - SYV kan på sin inloggning göra ansökan "åt dig" eller "i stället för dig" men jag vet inte vad ni kom överens om... Det är därför bäst att klargöra allt & kanske t o m skriva ner det "punkt för punkt" och så sparar du en kopia på den "planeringen" och SYV sparar original-skrivelse. Där skriver ni 1) vem gör ansökan - du eller SYV; 2) om SYV kan garantera att du får plats reserverad för dig eller om han inte kan det; 3) om SYV ej kan garantera plats, behöver ansökan göras till flera skolor och du får försöka komma in med de betyg du får i slutet av maj 2016. Vem gör den ansökan i så fall - du själv eller din SYV på sin inloggning. Det måste ni komma överens om, för det finns inga strikta regler när det handlar om "fri kvot" (för att det är ett Undantag). Lycka till! Fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig hårt-hårt! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Felix!

    Jag tror din SYV menade att du kommer att söka i "fri kvot". Skola skriver en ansökan om att du prövas i "fri kvot" och har med det möjlighet att komma in med lägre betyg (en plats reserveras för dig på en viss utbildning).

    Om ansökan i "fri kvot" blir beviljad eller ej, kan inte vi på Fråga SYV svara på.

    Det kan funka olika i olika län. För att ge dig ett bättre svar bör vi veta vilket är ditt antagningskansli och då läser man på hemsidan där (vad som gäller i just det länet). Men oftast bör man söka som vanligt - göra ansökan "på sina meriter" och man måste vara behörig till det programmet som man söker till. Sedan om ansökan i "fri kvot" blir beviljad, blir du Antagen trots att dina betyg kanske inte räcker till.

    Om det inte finns möjlighet att få fram mer fakta, råder jag dig att göra ansökan "som vanligt" och söka flera olika alternativ till gymnasiet (t o m många alternativ - som back-upp i falll du skulle inte få komma in i "fri kvot").

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare